RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette bør du se etter

(Maarud/Nidar/Kims)
Sist oppdatert:
Få ernæringsfysiologens tips når det gjelder potetgull og snacks.

(SIDE2:) Mindre fett betyr ikke nødvendigvis mindre kalorier.

Følg Side2 på Facebook - klikk her!

Sjekk næringsinnholdet i ulike typer chips og snacks lenger ned i artikkelen!

Unngå palmeolje

Ernæringsfysiolog Camilla Andersen, som driver nettstedet somebody.no, forklarer at det ikke bare er kalorimengden som gjør potetgullet usunt.

- Det er mye kalorier, mye fett og mye salt. De fleste potetgullvarianter er laget med olje som inneholder mye mettet fett. Palmeolje inneholder for eksempel nesten 50 prosent mettet fett.

Ett tips fra ernæringsfysiologen er å velge potetgull som er laget med en annen type olje som inneholder mest umettet fett som er den sunnere varianten.

- Velg chips som er laget med solsikke-, oliven- eller rapsolje. Kalorimengden er den samme, men du slipper unna mye av det mettede og usunne fettet.

Ønsker seg små poser
Ernæringsfysiologen forteller at 1 desiliter potetgull er cirka 15 gram og rundt 80 kalorier. Fyller du opp et desilitermål som rommer 5 desiliter blir det cirka 75 gram potetgull og litt over 400 kalorier.

- Potetgullposene blir jo bare større og større. For eksempel så er potetgullposene fra Maarud på 300 gram, og en åpnet pose blir fort en tom pose. Det blir mange kalorier. Hvorfor kan ikke produsentene lage mindre poser? undrer ernæringsfysiologen.

Les også: Unngå feriekiloene

Sjokolade eller potetgull?
Sjokolade inneholder mye sukker, potetgull inneholder mye fett. Og kalorimengden på de fleste potetgulltyper og sjokolade er omtrent likt. Camilla forklarer at det ikke er noe fasitsvar på hva man bør spise eller ikke spise, men at det handler om mengden.

- Både sjokolade og chips er snacks og er uansett noe man ikke bør spise for mye av. Jeg mener man skal velge det du har lyst på, men vær oppmerksom på mengden du har i deg.

Ernæringsfysiologen oppfordrer også folk til å tenke over vanene sine:

- Det er jo de som sier at de bare må ha en sjokolade hver dag eller kjøper en pose potetgull fordi det er helg. Men gjør de det fordi de har lyst på noe snacks, eller fordi det bare er blitt en vane? Man blir ikke nødvendigvis avhengig av selve produktet, men av vanen, sier Camilla.

Sunnere alternativer?
Det finnes «lettere varianter» av potetgull på markedet. Men potetgull som for eksempel frister med «45 prosent mindre fett» betyr ikke nødvendigvis mindre kalorier. For eksempel så inneholder «Maaurd Superchips med 45% mindre fett» 430 kcal per 100 gram, som er 100 kcal færre enn vanlig potetchips. Popcorn og saltstenger har også cirka 100 kalorier færre enn vanlig potetchips per 100 gram. Ernæringsfysiologen forklarer at selv om disse snacksvariantene inneholder færre kalorier per hundre gram kan man allikevel ikke fråtse i seg store mengder.

- Selv om disse produktene inneholder færre kalorier så må man fortsatt tenke på mengden man putter i seg. Unner du deg litt ekstra fordi kaloriinnholdet er mindre i forhold til noe annet blir nok det totale inntaket av kalorier allikevel det samme.

Det som du bør være oppmerksom på er at snacks som saltstenger og popcorn inneholder mindre av det usunne fettet.

Vanskelig å slutte
Et annet produkt vi føler det er verdt å nevnt er Smash! fra sjokoladeprodusenten Nidar. Er dette potetgull eller er det sjokolade?

- Nidar skriver selv at det er et kombigodteri av snacks og sjokolade, noe som er greit nok. Det som jeg reagerer på er reklamestuntet som lyder «Har man først tatt en bit, må man derfor rett og slett ta en til og en til og en til og en til....» og «Det skal godt gjøres å bare spise én» Det virker jo umulig å kjøpe en pose Smash! og unne seg noen biter for så å gjemme resten til senere, forteller Camilla.

- Igjen gjelder det å la være å kjøpe store poser om du vet at du ikke klarer å slutte, forklarer hun.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Kalori- og fettinnhold i følgende snacksprodukter:

Maarud Popcorn per 100 gram: 405 kcal. Fett 18 gram.
Saltstenger per 100 gram: 413 kcal. Fett 8,4 gram.
Maarud Superchips - 45 prosent mindre fett per 100 gram: 435 Kcal. Fett 18 gram.
Maarud Potetskruer per 100 gram: 445 kcal. Fett 18,5 gram.
Maarud Solchips - Laget med 100 prosent solsikkeolje per 100 gram: 478 Kcal. Fett 26 gram.
Kims Naturchips med vårløk & sort pepper per 100 gram: 516 kcal. Fett 29 gram.
Maarud Bacongull per 100 gram: 520 kcal. Fett 28.5 gram.
Nidar Smash! Pose Per 100 gram: 521,73 kcal. Fett 29,3 gram
Maarud Classic Salt per 100 gram: 525 kcal. Fett 32,5 gram.
Kims Potetchips Salt med 100 % solsikkeolje per 100 gram: 530 kcal. Fett 33 gram.
Cheez Doodles per 100 gram: 540 kcal. Fett 31 gram.
Kims Delivio Havsalt og pepper - Laget med olivenolje per 100 gram: 549,7 kcal. Fett 35 gram.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere