RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Scanpix

Dette er bannlyst i Beijing

Sist oppdatert:
Politiet har bannlyst dette «dødelige» tallet.

Selv politiet i Kina lider av overtroiske overbevisninger. Og nå har trafikkpolitiet i Beijing slått fast at de ikke lenger vil tillate tallet fire på bilskilt. Årsaken er at sifferet 4 gir assosiasjoner til ulykke.

Ligner på død
Tallet fire har på mandarin den samme uttalelsen som tegnet for død. Nå har alle bilskiltene som har nummer fire, blitt slettet fra politiets database, opplyser biltilsynet i Beijing.

- De fleste bilistene foretrekker bilskilt som inneholder tallene seks eller åtte. Og for å innfri allmennhetens krav, så har bilskilt som inneholder tallet fire blitt slettet, sier en offiser til avisen Beijing Youth Daily.

Det kinesiske språket er et tonalt språk som inneholder tusenvis av homonymer (flere ord som uttales eller skrives likt). Dette kan by på overtroiske problemer, ettersom ord med en positiv mening også kan gi negative konnotasjoner.

Flere kinesiske bygninger mangler for eksempel 4. etasje, og i noen tilfeller 14. etasje.

«Å bli rik»
Et av de mest populære tallene en kan ha på bilskilt, er tallet åtte. Det skyldes at åtte på kinesisk uttales omtrent likt som tegnet for «å bli rik». Et annet populært tall på bilskilt, er tallet seks, som uttales omtrent likt som tegnet for «jevn flyt».

Det kommunistiske partiet i Kina har gjort alt i sin makt for å utrydde overtro etter at de tok makten i 1949. Men gamle skikker og tradisjoner har imidlertid fått et nytt liv etter innføringen av økonomiske reformer og en større åpenhet overfor Vesten.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere