*Nettavisen* Nyheter.

Dette er en europavei

DÅRLIG STANDARD: Yrkessjåfør Jon Frode Moe mener at den gamle veien er blitt neglisjert mens den nye bygges. Foto: Privat (Nordlys)

- Det er en møkkapisset, gjørmete potetåker, mener yrkessjåfør.

03.04.15 21:59

- Det er en møkkapisset, gjørmete potetåker, sier yrkessjåfør Jon Frode Moe om E6 på Kråkmofjellet.

Se saken i nordlys.no

I 2012 ble det vedtatt å ruste opp denne veistrekningen. Det jobbes enda med å bygge ny veistrekning, og frem til den er klar må bilister bruke den gamle veien.

Og den er, ifølge Moe, «helt forferdelig».

- Gruer meg

- Jeg kjørte strekningen torsdag, og gruet meg da jeg startet på den. Det er som å kjøre over gjødslet jord. Jeg måtte løfte bakakslingene for å komme meg forbi, og det er jo noe vi pleier å gjøre når vi kjører i snø og møkk.

Moe forteller at en dame som kom forbi spøkefullt lurte på om han ikke skulle plante poteter på strekningen.

- Sjåfører fra Europa synes det er helt utrolig. Dette er jo en europavei.

Frykter for lasten

Han mener at den gamle veien er blitt neglisjert mens den nye bygges.

- Det virker som de bare hiver noe grus på i ny og ne, men ellers driter i å vedlikeholde den.

Ifølge Moe gjør strekningen det vanskelig å holde varene skadefrie helt frem til levering.

- Jeg er nervøs for hvordan det ser ut bak i tilhengeren når jeg kommer frem til Tromsø. Om varene blir ødelagt blir det kostnader som ikke ligner grisen.

På søndag skal Moe på nytt kjøre E6 på Kråkmofjellet, og han forteller at han allerede har begynt å grue seg.

- Krevende forhold

Kjell Skjerve, avdelingsdirektør Vegavdeling Nordland, forteller at den gamle E6 ved Kråkmofjellet delvis består av anleggsvei.

- Vi driver å bygger en ny E6 på det området, derfor er det til dels anleggsvei i begge ender. Der har det vært teleløsning og krevende forhold.

Han forteller at de onsdag hadde et møte med hovedentreprenøren om hvordan veien skulle vedlikeholdes gjennom påsken.

- De har en underentrepenør som skal holde veien ved like, men ettersom det nå ha kommet klage, skal vi ta kontakt med dem.

Han forteller at den gamle veien og påkoblingspunktene har vært både brøytet og vedlikeholdt. Den nye veien er planlagt å være ferdig senhøst 2015.

Se flere saker i nordlys.no

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.