*Nettavisen* Nyheter.

Dette er et vanlig rutefly

Tomme Boeing-maskiner flyr mot en usikker framtid.

28.08.14 15:24
HTML EMBED

Det malaysiske flyselskapet Malaysia Airlines har som kjent blitt rammet av to enorme tragedier det siste halvåret. Først var det ett av selskapets passasjerfly, MH370, som forsvant sporløst i mars da det skulle fly fra Kuala Lumpur til Beijing. Flyet er ennå ikke funnet, og alle de 239 menneskene om bord er antatt omkommet.

Og så rammet tragedien på ny da et annet passasjerfly fra Malaysia Airlines, MH17, styrtet i Ukraina i slutten av juli. Alle de 298 menneskene om bord i flyet ble drept. Pro-russiske separatister anklages for å ha skutt ned flyet.

Tragediene har ført til at flyselskapets enorme Boeing-maskiner er så å si tomme for passasjerer. Dette igjen fører til at selskapet stuper på aksjemarkedet, og at de taper omtrent ti millioner kroner hver dag.

Flybransjen opererer med så små marginer at selv en kortvarig passasjerflukt kan være katastrofal for et flyselskap.

Tomme rutefly
De få passasjerene som ikke lar seg skremme av to flystyrter, og som fortsatt benytter det uheldige flyselskapet, blir overrasket når de border de tomme ruteflyene.

Flypassasjer Leanne Marotta tok et bilde av den tomme kabinen da hun fløy med Malaysia Airlines fra Melbourne til Kuala Lumpur i midten av august.

Bildet ble spredt på Twitter, og flere hevdet fotografiet var falskt, ettersom det ikke hadde vært økonomisk forsvarlig å gjennomføre en flygning med så få passasjerer, ifølge kritikerne.

«Bildet er absolutt ikke falskt. Jeg tok dette den 14. august og kan verifisere autentisiteten. Det var midt under flyturen,» skriver Leanne Marotta som et motsvar på Twitter.

Hun har anslått at det var om lag 60 passasjerer om bord i den enorme Boeing-maskinen.

Andre Twitter-brukere har postet tilsvarende bilder av andre tomme flykabiner eller helt tomme fly-gater. Se lenger nede i saken.

Aksjekursen stuper
Så langt i år har aksjekursen til Malaysia Airlines SY falt med 69,96 prosent. I skrivende stund har selskapet en markedsverdi på om lag 8,2 milliarder kroner.

En rekke tiltak har blitt vurdert for det sårbare flyselskapet. Navnebytte er ett av de mer seriøse forslagene som har blitt fremmet.

En navnendring for Malaysia Airlines vil ikke nødvendigvis stanse passasjerflukten på kort sikt.

- En rebranding vil ikke ha noen umiddelbar effekt fordi dette vil være ganske godt kjent gjennom media en stund. Men på sikt er det mange selskaper som har lykkes med å bevege seg bort fra et navn som er forbundet med noe negativt, sier analytiker i Arctic Securities, Kennet Sivertsen, til Nettavisen.

Statlig hjelp
Sivertsen, som understreker at han ikke har detaljkunnskap om Malaysia Airlines, sier at statlig kapitalinnskudd heller ikke er noen garanti for at selskapet skal kunne komme seg på vingene igjen.

- Med statlig hjelp klarer man å holde liv i et dårlig selskap i uendelig lang tid. Det finnes flere eksempler på det, uten å nevne navn. Men om de klarer å snu lønnsomheten i selskapet, er en annen sak, sier Sivertsen.


HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED
HTML EMBED


Kilder: Financial Times, News.com.au.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.