Dette er hjerneføde

ENERGIFROKOST: To posjerte egg på ristet bokhvetebrød, med stekt sopp og spinat.

ENERGIFROKOST: To posjerte egg på ristet bokhvetebrød, med stekt sopp og spinat. Foto: (Crestock)

Maten som har en positiv virkning på hjernen.

30.06.11 21:19

(SIDE2): Det fins mat som skal være spesielt gunstig for hjernen din.

- Spinat og blåbær inneholder mange antioksidanter som beskytter kroppen mot angrep fra frie radikaler. Forskning viser at disse matvarene holder aldrende rotter mentalt friske, skriver for eksempel Fedon Lindberg på sine nettsider .

Han nevner også EPA i fiskeolje som gunstig for hjernen i tillegg til å redusere risikoen for depresjoner.

Helsemagasinet SHAPE har også en liste over ulike mattyper som har vist seg gunstig for ulike av hjernens funksjoner.

Rødbeter
Naturlige nitrater i rødbeter kan øke blodgjennomstrømningen til hjernen og på den måten øke hjernekapasiteten. Dette ifølge forskere ved Wake Forest University. En smakfull måte å spise rødbetene på er å riste dem og spise med en honningdressing.

Sardiner
De er proppfulle av omega-fettsyrene DPA og DHA. Disse hjelper hjernecellene å kommunisere og hjelper til med å regulere neurotransmittere som er ansvarlige for det mentale fokuset.

Egg
Stoffer i eggeplommen kan være bra for hukommelsen. Å spise proteinrike matvarer som for eksempel egg til frokost kan forbedre den kognitive prestasjonen, ifølge sveitsiske forskere.

Få oppskrifter på ulike retter laget på egg her.

Havre
Bensin for hjernen er glukose som kommer fra karbohydrater. Fordi kroppen bryter ned fullkorn i havre rimelig sakte så holder du deg på topp en stund. Dessuten kan du variere de ulike alternativene. En bolle med havregryn kan inneholde ulike bær for eksempel.

Linser
Putt dem i supper og salater, de er proppfulle av b-vitaminet folat og har den egenskapen at de reduserer nivåene av aminosyrer som kan begrense hjernefunksjonen.

Valnøtter
Når du får lyst på litt snacks så ta deg en håndfull valnøtter. Forskere fra Tufts University i Boston fant at et kosthold rikt på valnøtter kan bedre den mentale prestasjonen. Synergien av en spesiell type antioksidant og omega-3 fettsyrene kan være hemmeligheten.

Spinat og andre grønnsaker
Forskere ved Harvard Medical School fant at kvinner som spiste spesielt grønne bladgrønnsaker, i tillegg til brokkoli og blomkål hadde bedre forutsetninger for kognitive ferdigheter enn de som ikke spiste disse grønnsakene.

Finn oppskrifter her

LES MER HELSE HER


Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.