*Nettavisen* Nyheter.

Dette er nye «Splinter Cell»

Som det eneste nettstedet i Norge presenterer Spillmagasinet det neste spillet i «Splinter Cell»-serien.

14.04.10 08:59

(Spillmagasinet): Det taktiske skytespillet «Splinter Cell» er en kjent og kjær spillserie fra mange norske gamere. Nå avslører spillstudioet Ubisoft sitt nye spill i serien.

I en artikkelserie som går over fem dager vil du her på Spillmagasinet kunne lese dybdeintervjuer, se bilder og video og få det komplette inntrykket av «Splinter Cell Conviction».

Går nye veier

Den hemmelige agenten Sam Fishers viktigste våpen i «Splinter Cell»-spillene har vært evnen til å skjule seg, og i spillet har dette stort sett vært løst på en enkel måte for spilleren: Ved hjelp av lys og skygge.

Dette endres imidlertid i «Splinter Cell Conviction», forklarer Ubisofts Mathieu Ferland, sjefprodusenten for spillet.

- Den største endringen er knyttet til hvordan vi definerer stealth. Stealth er i prinsippet kunsten å forbli uoppdaget. Med lys og mørke tilbød vi dette på et enkelt og tosidig nivå: Sett eller ikke sett, lys eller skygge. Dette endrer vi radikalt nå til en annen form for stealth hvor spillere kan velge en rekke forskjellige måter for ikke å bli oppdaget.

- Hva vil du si til hardnakkede tilhengere av «Splinter Cell» som er redd dere vil ødelegge serien?

- Vi regner med at noen spillere ikke vil like denne nye delen av spillet, men vi har noen måneder på oss til å vise at hva disse spillerne fikk i det første «Splinter Cell»-spillet for fem år siden, prøver vi å gi dem igjen. Vi har sørget for at kjernen av mennesker som har laget de tidligere spillene i serien, fremdeles er med på laget, slik at «Splinter Cell»-stemningen bevares. Forhåpentligvis vil de som stolte på oss til å begynne med gi oss en sjanse til å vise hva teamet kan gjøre.

Improvisér eller dø

«Splinter Cell Conviction» er fremdeles basert på taktikk, sniking og evnen til å holde seg skjult. Men istedenfor å kun løse dette ved hjelp av dynamikken mellom lys og mørke, utvides nå mulighetene til spillerne.

- Vi holder oss til stealth, men tilbyr flere valg gjennom utstyr og, ikke minst, improvisasjon. Å kunne improvisere mener vi er en kjerneevne hemmelige agenter som opererer på egen hånd må ha. De må kunne takle hva som helst, når som helst, hvor som helst, raskere og smartere.

Utviklerne kaller denne evnen - og spillemåten - active stealth. Ferland forklarer nærmere:

- Spillemåten med lys og skygge til nå har vært passiv. Spillere kunne sitte bak en kasse i evigheter å følge med på vaktene som trampet frem og tilbake og pønske ut en strategi og vei gjennom skyggene. Men dette avhenger mye på spillerens tålmodighet. Med active stealth ønsker vi å fjerne tålmodighet fra taktikksjangeren, og få spilleren til å reagere fremfor å være proaktiv. Vi ønsker å presse spillerne til å tenke raskt og velge en løsning på et problem. Og, dersom det var et dårlig valg eller det ble dårlig gjennomført, improvisere og finne en ny måte.

- En ekte overlever takler ikke bare det første problemet, men også dem som foreløpig ikke kan ses!

Åpen spillverden

I «Splinter Cell Conviction» ønsker utviklerne å la spillverdenen være mer åpen enn i tidligere spill i serien.

«Splinter Cell» har imidlertid en historie å fortelle som hittil har vært løst ved at spillerne blir flyttet fra hendelse til hendelse med en historiedel i midten. Dette endres nå.

- Dett er en enorm utfordring for oss. Samtidig som det gir spillerne enorm frihet er vi nødt til å kanalisere opplevelsen for å gjøre den interessant. Vår løsning kan summeres i setningen «planlagt problem, åpen løsning». Vi skaper et bestemt kaos i systemet, og så ber vi spilleren om å flyte på dette kaoset og til slutt få orden i sakene igjen og komme seg videre.

- Hvilken rolle spiller folkemengden i «Splinter Cell Conviction»?

- Folkemengden er viktig, akkurat som de dynamiske omgivelsene i spillet. Vi oppdaget at vi kunne la mennesker i gruppen reagere individuelt samtidig som hele grupper kunne reagere på sin måte. Du kan bruke hvilken som helst person i en folkemengde for å skjule deg, og hver person vil reagere forskjellig på din oppførsel. Samtidig legger vil til et nivå ved å la mennesker reagere som en gruppe. Dette skaper mange muligheter for spillerne. Vil få en person til å avsløre deg og dermed lure en vakt ut eller skape panikk i en stor mengde for å komme deg fra et sted til et annet?

Følg med på Spillmagasinet for neste eksklusive artikkel om «Splinter Cell Conviction».

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.