Dette er tiårets største fiaskoer

YouTube, Windows Vista og HD DVD er noen av de siste ti års største fiaskoer.

Time og 24/7 Wall St. har tatt en titt tilbake på de siste ti årene, nå som de ti første årene av det 3. årtusen er i ferd med å nærme seg slutten.

For å havne på listen måtte produktet være kjent, være ment til et globalt marked, være teknologisk meget godt - og samtidig være lansert av et selskap som var i stand til å tjene enorme penger på produktet.

Og selvsagt det viktigste: Produktet måtte ha feilet totalt med å leve opp til forventningene, og dermed blir en fiasko.

Time har valgt å ikke rangere listen.

Les også: Internetts viktigste hendelser

* Windows Vista

Denne fiaskoen trenger neppe en nærmere introduksjon. Produktet ble lansert med svært store ord og løfter, men når virkeligheten slo brukerne i ansiktet var det mye som var feil. Sikkerhetsløsningene var utrolig irriterende, både programvare og maskinvare fra tidligere hadde store problemer med Vista - og i tillegg gikk de fleste ting tregere med Vista enn med XP.

I forrige kvartal opplevde Microsoft for første gang nedgang i omsetningen, og CNNMoney påpekte gladelig at Vista ikke hadde levd opp til Microsofts forventninger, og at salget i Vista-divisjonen hadde falt hele 16 prosent.

Til høsten kommer Windows 7, som så langt ser ut til å bli det Windows Vista egentlig skulle vært.

* Gateway

Gateway er et selskap som ikke er videre kjente i Norge, men som inntil nylig var USAs 3. største PC-produsent, etter Dell og HP.

Men så var det noe som skjedde: Selskapet hadde ikke noen vilje til å lage bærbare datamaskiner, som har skutt til himmels. Samtidig så de ikke verdien av å selge PC-er til store selskaper, noe som er de andre store selskapenes melkeku.

For å bøte på disse tabbene, har selskapet forsøkt seg på å lage en haug med andre type duppeditter, og bare tapt penger. Nå har Acer slukt hele selskapet, men merkenavnet lever fortsatt.

Foto: Microsoft (Foto: Produktbilde (Microsoft))

* HD DVD

I lang tid lå Blu-ray og HD DVD i en formatkrig for å ta over som fremtidens HD-format. Blu-ray vant som kjent denne kampen etter at Warner Brothers, som det siste store filmselskapet, valgte å støtte Blu-ray.

HD DVD var på mange måter et like godt, og til og med bedre format enn Blu-ray, og Thoshiba skal ha tapt rundt en milliard dollar i sin kamp for å få formatet til å slå gjennom.

* Vonage

Noe ukjent på denne siden av Atlanterhavet, så var Vonage selskapet som dro i gang IP-telefoni-muligheten i USA. Selskapet klarte å skaffe seg godt over en halv milliard dollar i kapital da de gikk på børsen, men feilet så totalt, mye på grunn av motvilje fra nettleverandører.

Selskapet slet med å tjene penger, og har måtte inngå forlik i en rette rettssaker om patenter, og har etter hvert blitt en liten fotnote.

YouTube

* YouTube

Å omtale verdens desidert største videonettsted som en fiasko virker kanskje litt rart, men problemet er at Google kjøpte selskapet i 2006 for 1,65 milliarder dollar - og selskapet er ikke i stand til å tjene penger på verken annonser eller brukerbetalingsmodeller.

Som Nettavisen tidligere har omtalt så antar analytikere at YouTube går med et underskudd på 470 millioner dollar i året.

Det får Time til å konkludere med at YouTube er stor, men langt fra noen suksess.

* Sirius XM

Både Sirius og XM skulle ta det amerikanske radiomarkedet med storm gjennom å tilby satellittradio, der kundene betalte for en reklamefri tjeneste med en lang rekke dedikerte musikkstasjoner og kanaler med personligheter som Howard Stern, som Sirius betalte fantasisummer for.

Problemet til begge selskapene var at de måtte betale enorme summer i kapitalkostnader og driftskostnader, og har pådratt seg enorm gjeld. Konkurransen fra andre mediekanaler gjorde at en fant ut at forretningsmodellen ikke var god nok, og de ønsket å slå seg sammen. Amerikanske myndigheter brukte 13 måneder på å se på dette fra et konkurransestandpunkt, mens begge selskapene tapte enormt med penger.

Sirius-aksjer ble omsatt på børsen i 2000 for 63 dollar. Tidligere i år, før fusjonen, ble aksjen handlet for 0,05 dollar.

Det nye kombinerte selskapet mistet 400.000 kunder bare i første kvartal i år.

* Microsoft Zune

Microsoft hadde knalltro på at de skulle kunne knuse Apples iPod, og lanserte i 2006 sin Zune-spiller. På dette tidspunktet hadde iPod rukket å bli et ikon og solgt over 100 millioner spillere.

Microsoft fikk en avtale med de fire store plateselskapene og laget en skremmende dårlig musikkbutikk - og salget gikk elendig, og har bare gått dårligere. Ifølge The Wall Street Journal solgte Microsoft spillere for 185 millioner dollar i julesesongen i 2007 - og 85 millioner året etter. iPod-omsetningen skal i siste kvartal i 2008 til sammenligning ha vært på 3,37 milliarder dollar.

Som en personlig fotnote: Jeg husker fortsatt hvordan jeg satt i Las Vegas med representanter for Microsoft, der jeg hadde et heller skeptisk forhold til om Zune og deres musikkbutikk kunne slå an i markedet. Jeg husker fortsatt hvordan representantene med fullt alvor satt og påsto at kunder flest faktisk ikke bare ikke har noe imot kopisperrer, men at folk flest faktisk ønsker å bli låst inn til et produkt.

Foto: (Palm)

* Palm

Palm var selskapet som var ekstremt gode på PDA-er, som egentlig ingen hadde behov for, og som feilet totalt når mobilprodusentene fant ut at de også kunne implementere PDA-funksjonalitet i mobiltelefonen sin.

Resultatet var at Blackberry tok over stort sett det som var av markedsandeler fra selskapet, mens Palm brukte lang tid på å forstå at folk ikke både ville ha en PDA og en mobiltelefon. Og når de først forsøkte, gikk det ikke spesielt bra. Dermed har selskapet ligget nærmest helt nede for telling de siste årene.

Under den verste IT-boblen i 200 var Palms aksjeverdi på 669 dollar. I dag er den på 11 dollar.

Senere i år kommer kanskje selskapet tilbake med den mye omtalte Palm Pre, som ser ut til å kunne bli en svært interessant mobiltelefon.

Foto: ANDREAS GEBERT (AFP)

* Segway

Segway lager et av verdens mest spennende fremkomstmidler, og selskapet hadde enorm tro på sitt eget produkt, og regnet med å selge for en milliard dollar raskere enn noe annet selskap i historien.

Problemet var at selskapet ikke forsto at folk flest ikke var villig til å betale 3.000-7.000 dollar - og i Norge måtte man betale nærmest fantasisummer. Det var ikke forbrukere flest villige til, og på fem år solgte selskapet bare rundt 30.000 enheter.

* Iridium

Irdium skulle tjene penger på satelittelefoni, og brukte ikke mindre enn 5 milliarder dollar på å bygge infrastruktur. Ikke mindre enn 66 satellitter var nødvendig for å få systemet til å virke.

Etter denne enorme investeringen klarte ikke selskapet å få mer enn 10.000 kunder. Problemet var at telefonene var dårlige og tjenesten svindyr med opp mot 5 dollar per minutt. En telefon kostet rundt 3000 dollar.

Tjenesten var også helt avhengig av klar sikt til himmelen, og fungerte derfor blant annet ikke innendørs og i en del tettbebygde områder.

Selskapet ble slått konkurs i 1999 etter bare ni måneders drift med 1,5 milliarder dollar i gjeld de ikke kunne håndtere.

I 2001 ble infrastrukturen tatt over av nystartede Iridium Satelilite LLC. Infrastrukturen var på dette tidspunktet verdsatt til nærmere 6 milliarder dollar, men investorene betalte 25 millioner dollar. Selskapet har i dag rundt 320.000 kunder, der det amerikanske forsvaret og sjøfarten er store kunder.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag