RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Oslo kjøper 87 nye trikker fra spansk leverandør til over fire milliarder

Video: Sporveien/fremtidensbyreise.no

Sist oppdatert:
Har lært av dagens problemer, satser på velprøvd teknologi.

Det er den spanske leverandøren Caf som får jobben med å levere Oslos nye trikker - 87 i tallet, meldte Sporveiens Marianne Vik mandag ettermiddag.

Se nærmere på de nye trikkene i videoen helt øverst!

Trikkene er av typen 3. generasjon Urbos 100, vil få navnet SL18, har fem vogner på tre boggier og en kapasitet på 221 passasjerer.

- Vi får et godt utbredt vognkonsept som er levert til mange byer i hele verden i mange eksemplarer - altså en vel utprøvd trikk. Den valgte leverandøren scoret høyst på teknisk løsning og best på pris, sa Vik.

Oslo velger Urbos 100-trikker fra spanske Caf.

Caf leverer i dag trikker til en lang rekke byer i hele verden, og har nylig blitt valgt til leverandør i blant annet Amsterdam, Utrecht og Canberra.

Slik ser Urbos 100-varianten ut som skal leveres til den australske hovedstaden Canberra.

De første to trikkene skal leveres til vintertesting i 2020, det blir storproduksjon fra 2021 og alle skal være i trafikk i 2024. Planen er at de skal være i trafikk frem til 2060. 

Ifølge Sporveien må de nye trikkene bestå vintertestingen i 2020, ellers kan kontrakten bli hevet. 

Les også: Oslo skal bruke 8 milliarder på trikk - fagfolk ble aldri spurt om det var smart

Velprøvd teknologi

- De nye trikkene vil være standardtrikker med velprøvd teknologi tilpasset norske forhold, sa byrådsleder Raymond Johansen (Ap) da leverandøren ble presentert

Dette var en klar henvisning til dagens «Italiatrikker» som har vært en sammenhengende problemhistorie. Ved levering viste det seg at de ikke likte vinterføre, de var så tunge at de ødela skinnegangene og listen har fortsatt.

- Det som kommer til å komme er et attraktivt, robust og attraktivt trikketilbud, understreket Sporveiens kommunikasjonssjef Cato Asperud.

40 prosent mer kapasitet

De nye trikkene skal ha en topphastighet på rundt 70 km/t, er mer stillegående og skal ha rundt 40 prosent mer kapasitet enn dagens trikker.

Ifølge CAF leveres trikkene med helt flatt gulv, er 34,16 meter lange - med en  vognbredde som varierer fra 2,3 til 2,65 meter.

Dagens trikkeflåte består av 40 gamle SL79-trikker og 32 nyere SL95-trikker. Disse 72 trikkene skal erstattes av av 87 helt nye trikker.

Sporveien har ikke sagt noe om prisen, men sier den skal være godt innenfor rammen på 4,145 milliarder kroner.

Totalt var det seks leverandører som konkurrerte om å få milliardkontrakten: Alstom, CAF, Oslo Consortium, Skoda, Stadler og Siemens.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

Våre bloggere