*Nettavisen* Nyheter.

Dette er utrendy

Foto: (Scanpix)

Logoer er ut. Nå skal man være luksuriøs på en diskret måte.

(SIDE2): Selv de store motehusene prøver å tone ned sine gjenkjennelige logoer.

Mer fra Side2. no: Sjekk forsiden nå

Ikke lenger status
Merkevesker har lenge vært et klassisk statussymbol, men de siste årene har trenden snudd. Populære merker som Gucci vil ikke lenger assosieres med en slik stil, og går ifølge Daily Mail nå for en mer «diskret luksus».

Det kjente GG-symbolet vil derfor ikke figurere på produktene i like stor grad.

Slike veskes er populære blant fotballkoner og realitystjerner, skal vi tro avisen, men ikke lenger blant stilikonene motehusene er ute etter.

Et styremedlem for selskapet PPR, som står bak flere eksklusive merker, forteller at skiftet blir markant.

– Gruppene våre kommer til å droppe logoene. Det handler om å tilpasse merkene våre til den nye persepsjonen av luksus, en luksus som er mer diskret, mer sofistikert – det er det vi driver med, sier François-Henri Pinault.

LV-logoen tones ned
Motehus som Yves Saint Laurent, Celine og Bottega Veneta har for lengst tatt vekk logoene til fordel for økt fokus på materialer og snitt. Nå følger til og med Louis Vuitton, som kanskje har den mest kjente motelogoen i verden, etter.

– Finanskrisen har ført til at kundene ser vekk fra de synlige logoene til noe mer nedtonet. Vi har merket at folk i større grad tiltrekkes av subtile merker som Alexander Wang og Chloe, sier en talsperson for den eksklusive butikken Harvey Nichols.

Klikk på bildet for å forstørre.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.