Dette er verdens farligste land å kjøre bil i

FARLIGSTE VEIER: India topper listen over landene hvor det er farligst å ferde langs veien.

FARLIGSTE VEIER: India topper listen over landene hvor det er farligst å ferde langs veien. Foto: JBH North

Trafikkulykker er den største årsaken til dødsfall blant barn og unge i alderen 5-29 år.

Hvert år skjer det hundretusenvis trafikkulykker verden over. I 2018 døde 1,35 millioner mennesker som følge av skader de pådro seg i en ulykke langs veien, det viser en rapport fra desember gjort av Verdens helseorganisasjon (WHO).

Ifølge rapporten er trafikkulykker den største årsaken til dødsfall blant barn og unge i alderen 5-29 år.

Global Road Safety Week markeres 6.-12. mai hvert år, og setter fokus på trafikksikkerhet verden over. Årets tema er #SpeakUp, som oppfordrer mennesker til å sette krav om sterkt lederskap for trafikksikkerhet.

India er farligst

Byrået JBH North har laget en infografikk over de ti farligste landene å kjøre bil i, basert på rapporten fra WHO. India ligger på en klar førsteplass med 150.000 dødsulykker årlig. Kina ligger på andreplass med 58.000, og Brasil på tredje med 38.651. Det er ingen land i Europa som ligger på topp ti-listen over de farligste landene.

Land med lav inntekt har ifølge dataene fra WHO kun én prosent av verdens kjøretøy, men står for 13 prosent av dødsulykkene.

Libya, Island og Jordan har flest bilulykker, mens Den dominikanske republikk, Nederland og Malawi har flest ulykker der syklister er involvert.

WHO har laget en nettside som viser hvor ofte noen dør som følge av en trafikkulykke, basert på rapporten for 2018. Ifølge den dør det et menneske hvert 23. sekund, 3.700 om dagen.

Antall dødsulykker øker i Norge

Også i Norge ser man en økning av antall mennesker som har omkommet i trafikken. I april mistet 14 personer livet i trafikken, det er det høyeste antallet omkomne i april måned siden 2009.

Så langt i 2019 har 31 mennesker omkommet i trafikken i Norge. Det er sju flere enn på samme tidspunkt i fjor.

- Utviklingen går i feil retning, og selv om de siste to årene ga en solid nedgang i antall personer som mistet livet i trafikken, trenger vi å se at den positive trenden fortsetter i årene som kommer dersom vi skal nå de nasjonale målene. Bilførere, syklister, MC-førere og andre trafikanter må ta bedre vare på seg selv og andre, uttalte seniorrådgiver i Trygg Trafikk, Bård Morten Johansen til NTB da tallene kom.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.