RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette flyet klarte å lande uten motorkraft

Air Transat Flight 236, på rute mellom Toronto i Canada og Lisboa i Portugal, gikk 24. august 2001 tom for drivstoff med totalt 306 personer ombord. De måtte foreta den til nå lengste glideflukt for et jetdrevet passasjerfly og nødlandet i Lajes på Azorene. Ingen omkom og kun 18 av passasjerene fikk mindre skader.
Air Transat Flight 236, på rute mellom Toronto i Canada og Lisboa i Portugal, gikk 24. august 2001 tom for drivstoff med totalt 306 personer ombord. De måtte foreta den til nå lengste glideflukt for et jetdrevet passasjerfly og nødlandet i Lajes på Azorene. Ingen omkom og kun 18 av passasjerene fikk mindre skader. (Wikimedia Commons/Juergen Lehle)
Sist oppdatert:
Alt håp er ikke ute selv om alle motorene svikter om bord i et passasjerfly. Les hvorfor.

Hovedgrunnen til at europeiske luftfartsmyndigheter har innført flyforbud i store deler av Europa skyldes faren for å få askepartikler inn i jetmotorenes turbiner.

I verste fall kan dette ende med motorstopp.

Men flygersjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, kjenner til kun to tilfeller der flygemaskiner har fått motorstopp som følge av askepartikler. Og dette var to jumbojeter med fire motorer hver.

- Jeg kjenner til ingen store fatale ulykker forårsaket av vulkanaske, men vi vet om to tilfeller hvor flymotorene stoppet opp midt i vulkanskyen. Det skjedde i Alaska og Indonesia. Men da de kom ut av askeskyen startet motorene igjen, sier Hesthammer til Nettavisen.

- Men jeg må understreke at dette er ekstreme tilfeller.

Les også: Asken stoppet alle flymotorene

- Men hva skjer dersom motorsvikten vedvarer, og piloten ikke lykkes med å starte dem opp igjen?

- Dette blir rene spekulasjoner, men hvis du flyr over europeisk luftrom, så har du flyplasser overalt, så sannsynligheten for å nå fram uten motor, er nokså høy, sier han.

Glir langt uten motorer
- Alle fly glir langt uten motorer. En tommelfingerregel er at for hver meter det ramler vertikalt, så flyr det cirka 20 meter fremover. Og jo mer moderne flyene er, jo mer moderne vinger, og kanskje av den grunn har en bedre glidemulighet, sier han.

Det betyr at et fly som befinner seg i en marshøyde på 10.000 meter (cirka 30.000 fot), vil i teorien kunne bevege seg 200 kilometer bortover før den treffer bakken.

- Men hva om flyet befinner seg over Atlanterhavet eller Stillehavet og må lande på vannet?

- Da trenger man flåter. Men det er veldig vanskelig å si. Det er umulig å uttale seg om fordi det vil være så avhengig av situasjonen. Vannet må være relativt stille og man må være relativt heldig med landingen på vann, sier Hesthammer.

Les også: Flyr over vulkaner hele tiden

Et eksempel på at det er gjennomførbart å nødlande på vann, er da et passasjerfly klarte å lande på Hudson-elven i New York i januar i fjor. Begge flymotorene sviktet like etter avgang, og piloten ble nødt til å lande passasjerflyet på elven. Alle om bord overlevde.

Flyet gled i 18 minutter
Hesthammer sier at det er ekstremt sjeldent at alle flymotorene svikter samtidig – uten å starte opp igjen.

- Det har vel knapt skjedd i historien. Men jeg vet om ett tilfelle da et fly fra et kanadisk flyselskap på vei over Atlanterhavet mistet kraften i begge motorene, og tok glideflukt inn til Azorene og landet trygt. Problemet deres var at de gikk tom for drivstoff, sier han.

Les også: Askesky ga økt reiselyst

Hesthammer henviser til hendelsen da Air Transat flight 236 måtte gjennomføre en nødlanding på vei fra Toronto i Canada til Lisboa i Portugal. A330-200-maskinen hadde gått tom for drivstoff midt over Atlanterhavet. Dette førte til at flykaptein Robert Piché måtte gjennomføre en nødlanding uten motorkraft på Terceira Island på Azorene i august 2001. Flyet gled i 18 minutter. Ni personer ble skadd, men alle overlevde landingen.

Videre understreker flygesjefen at askeskyen ikke lenger utgjør noen fare i de sonene hvor det er lovlig å fly gjennom. Og han sier at alle passasjerer kan fly uten å være bekymret for sikkerheten.

- Passasjerene skal vite at uansett hvilket fly de setter seg på, så kan de lene seg tilbake og nyte turen, sier Hesthammer.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere