RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette forbrenner du under trening

Karbohydrater og fett er de viktigste energikildene under trening. Proteiner har vi ikke noe lager av, og det bidrar kun med en liten del av energien (kaloriene).

Karbohydrater og fett er de viktigste energikildene under trening. Proteiner har vi ikke noe lager av, og det bidrar kun med en liten del av energien (kaloriene).

Mesteparten av karbohydratene finnes i lagret form av glykogen i to organer: ca 80 prosent finnes i muskel, mens ca 14 prosent finnes i lever. Dessuten er det til en hver tid en del karbohydrater i form av glukose ( blodsukker) som finnes i blodbanen. Fettlagre har vi ikke bare i fettvevet, men også inne i muskelcellene og mellom muskelcellene. Fettvevet er det organet som klart inneholder mest fett.

Svir av energi fra flere kilder

Uansett intensiteten på treningen, vil energien til å utføre denne komme både fra fett og karbohydrater, vel og merke under vanlige forhold. Hvis kroppen kun hadde hatt karbohydrater som energikilde, ville lagrene ha vært tomme etter ca to timers trening av moderat intensitet. Forbrenning av kun blodsukker ville gitt energi til betraktelig mindre mengde fysisk aktivitet: etter 10 minutter ville dette «lageret» ha vært tomt. Tilsvarende ville fettlagrene kunne gi energi til ca 7 dagers trening hos en normalvektig person. Kroppen vil imidlertid aldri kunne forbrenne energi fra én eneste energikilde.

Når forbrenner du fett?

Hvor hardt du trener, hvor lenge du trener og hva slags trening du driver med vil være med på å bestemme hvor mye du forbrenner av de ulike energilagrene. Generelt er det slik at ved utholdenhetstrening vil du forbrenne mer karbohydrater jo hardere du trener, mens mengden fett du forbrenner kun øker til et visst punkt for så å falle igjen når treningen blir relativt hard. Løper du så fort at du kun klarer å holde tempoet i noen få minutter vil fettforbrenningen være ned mot halvparten av det den er når du har maksimal fettforbrenning. Samtidig vil karbohydratforbrenningen være kraftig økt, slik at den totale forbrenningen likevel er høy.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere