RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
(Crestock/Scanpix/Montasje Side2)

Dette forbrenner du

Sist oppdatert:
Når du måker snø, trener eller vasker huset!

(SIDE2): Januar er for mange måneden hvor kiloene skal raskt av og kroppen strammes opp etter julen.

Men du behøver ikke nødvendigvis slite deg gjennom lange og tunge treningsøkter – du forbrenner nemlig en del selv når du holder deg i aktivitet i hverdagen.

For eksempel kan en times tørking av støv føre til at du blir kvitt 162 kalorier. Måker du snø like lenge kan du bli kvitt 481 kalorier.

Sjekk kaloriskjema lenger ned på siden.

Kommer an på vekten
Produktmanager og treningsekspert Atle Arntzen ved Elixia har satt opp en oversikt over energiforbruket, i kalorier forbrukt per time ved en rekke aktiviteter. Han påpeker samtidig at det er vanskelig å si noe presist om energiforbruk.

- Hvor mye som forbrennes i kcal avhenger for eksempel av hvor mye personen veier og antall kg. muskelmasse på kroppen. Oversikter over kaloriforbruk blir derfor kun som en kuriositet og en høyst generell framstilling, og kan ikke tolkes bokstavelig, sier han.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Arntzen legger til at hovedregelen generelt er at jo tyngre du er, jo flere kalorier forbrenner du.

- Vær klar over at man tenker da på tyngde i form av muskelmasse. Muskelmassen er det som i kroppen primært brenner kaloriene. Dersom du spaserer/går fort, og skal forbruke to hundre kalorier, er du nødt til å gå i 35 minutter, dersom du veier 60 kilo. Er du 75 kilo holder det med tretti minutter, mens en person på 90 kilo er nødt til å gå i 25 minutter.

Energiforbruk, i kilokalorier forbrukt per time:

Kaloriforbruket nedenfor er anslagsvis beregnet hos en person som veier rundt 70 kilo (kroppsvekten, og da kilo muskelmasse, er svært innvirkende på kaloribehovet hos den enkelte). Tallene om kaloriforbrenning er kun ment som en pekepinn.

Daglige og vanlige aktiviteter (kcal/time):

- Gange, rolig: 215

- Gå ned trapper: 414

- Gå opp trapper: 1079

- Hus- og hagearbeid 252

- Kle seg/vaske seg 192

- Lage mat/re opp senger 236

- Måke snø 481

- Sitte og snakke/skrive 111

- Sove/sitte og lese/se på tv 74

- Stå oppreist 89

- Sykling, rolig 310

- Tørke støv 163

- Vaske gulv 281

- Vaske vinduer 259

Treningsaktiviteter/sport (kcal/time):

- Aerobic, hard: 814

- Alpint: 591

- Badminton/volleyball: 318

- Bordtennis: 236

- Dansing, høyt tempo: 355

- Dansing, moderat tempo: 259

- Fotball: 510

- Gange, rask: 384

- Golf: 244

- Håndball, squash: 466

- Jogging: 666

- Langrenn: 405

- Løping, moderat: 872

- Løping, rask: 1213

- Ridning: 414

- Skøyteløp: 273

- Svømming, rask: 296

- Sykling, rask: 658

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere