RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss
Foto: Sats (Sats)

Dette gir magemuskler

Sist oppdatert:
Acroyoga blander yoga, akrobatikk og thaimassasje.

(SIDE2:) - Acroyoga er siste nytt på yogafronten. Det er en leken form for yoga, og akrobatisk yoga. Det er veldig morsomt, sier yogainstruktør Camilla Roman til Side2.

Om kort tid inntar yogaformen treningssentrene.

HVA: Treningsformen kommer fra USA. I Acroyoga brukes elementer fra yoga, akrobatikk og thaimassasje.

«I acroyoga brukes den spirituelle visdommen fra yoga, det kjærlige fra thaimassasje og den dynamiske kraften fra akrobatikk. Disse tre tingene danner denne praksisen som dyrker tillit, kontakt og lekenhet», skrives det på acroyoga.org.

Det er uklart når denne yogaformen hadde sin opprinnelse, men er nå en treningsform som er på vei til å bli populær, mener Roman som instruerer i yoga til daglig.

-Yoga generelt har mye fokus på det indre og på pust. På Acroyoga er det nesten motsatt. Du må konsentrere deg utover og ha fokus på partneren din. Det handler mye om kommunikasjon, og det er det ikke i annen yoga, sier Roman.

HVORDAN: Det er to personer som utfører Acroyoga, gjerne kalt basen, eller støttepunktet , og flygeren.

Støttepunktet: Personen som har mest kontakt med bakken, eller gulvet. Denne personen ligger ofte på ryggen med full kontakt med bakken. Bein og armer gir maksimal stabilitet og støtte til «flygeren». Personen som ligger på ryggen har kontakt med partneren med føtter og hender, som regel plassert på «flygerens» hofter. Personen som ligger på ryggen representerer stabilitet og grunnstøtten.

Flygeren: Denne personen løftes fra bakken av «basen/støttepunktet». Flygeren kan flytte seg inn i en rekke posisjoner og lar tyngdekraften gjøre jobben. Flygeren trenger balanse og tillit. Flygeren representerer frihet og balanse.

HVORFOR: Trener balanse, armer, bein og mye mage.

-Acroyoga er god trening på mange måter. I tillegg er det god trening med tanke på tillit til andre, fysisk kontakt og det å tørre å slippe seg løs.

HVEM: Roman hevder at treningsformen passer for de fleste, og at alle kan klare øvelsene. Men du skal helst ha noe erfaring med yoga fra før.

- Det blir basic, også bygger du deg gradvis opp. Det er litt som å sykle, det er vanskelig i starten, men plutselig får du det til også blir du flinkere etter hvert.

Yogainstruktøren understreker også at det ikke er et must å komme sammen med en partner.

NÅR OG HVOR: Acroyoga sparkes i gang på treningssentrene Sats og Oxigeno 22. mars.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere