*Nettavisen* Nyheter.

Dette gir slankende effekt

Foto: (trening.no)

Er du på slankekur bør maten du spiser inneholde fiber.

22.05.10 16:30

(SIDE2): Det har lenge vært kjent at fiberrik mat har en gunstig påvirkning ved vektreduksjon og for å redusere LDL-kolesterolet. Denne studien vurderer om kornblandinger med hele korn som en del av kostholdet i en slankekur reduserer LDL-kolesterolet og reduserer risikofaktorer for hjerte- og karsykdommer mer enn en slankekur alene.

Metode
Forsøkspersonene var voksne overvektige personer (204 stk. med en BMI fra 25-45) med LDL-kolesterolnivå fra 130 til 200 mg/dL (3.4 til 5,2 mmol/L). Forsøkspersonene ble delt inn i to grupper, en gruppe som inntok to måltider med fiberrik frokostblanding/kornblanding per dag og en kontrollgruppe som inntok mat med lite fiber men like mye energi. Begge gruppene gjennomførte et slankeprogram med et energiunderskudd på 500 kilokalorier (kcal) per dag som medførte lavt inntak av fett, kontroll av porsjonsstørrelse og regelmessig fysisk aktivitet.

Følgende målinger ble gjennomført: LDL-kolesterol, omkrets rundt midje, fettprosent i triceps og kroppsvekt før slankeprogrammet startet og etter fire, åtte, 10 og 12 uker.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Resultat
Resultatene viste en signifikant reduksjon i LDL-kolesterolnivået hos gruppen som inntok fiberrik kornblandinger.

Det var ingen signifikant endring i kroppsvekt mellom de to gruppene.

Det var en signifikant reduksjon i omkrets rundt midje på forsøkspersonene som spiste fiberrik kornblanding sammenlignet med dem som spiste lite fiberrik mat.

Allerede etter 4 uker viste målingene store reduksjoner i LDL-kolesterolet og omkrets rundt midje.

Artikkelen er levert av trening.no

Konklusjon
Inntak av kornblandinger som en del av et slankeprogram har en positiv effekt på LDL-kolesterolnivået og reduksjon av omkrets rundt midje.

Sprek på fire uker
Fem journalister i Side2 er ferdig med sine fire uker med trening - og til uken kommer resultatet der knallhard trening og kosthold har gått hånd i hånd.

Les alt om uke 4 her!

(Kilde: J Am Diet Assoc. 2010 Feb.;110(2):205-14. «Whole-grain ready-to-eat oat cereal, as part of a dietary program for weight loss, reduces low-density lipoprotein cholesterol in adults with overweight and obesity more than a dietary program including low-fiber control foods».Maki KC, Beiseigel JM, Jonnalagadda SS, Gugger CK, Reeves MS, Farmer MV, Kaden VN, Rains TM.)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.