Dette gjør du feil

Foto: (Thinkstock/Illustrasjon)

Varmer du opp på tredemølla eller trener kun på apparater?

(SIDE2): Folk sliter ikke med å finne unnskyldninger for å droppe treningen. «Har ikke tid», er vel kanskje den mest brukte unnskyldningen, men om du først kommer deg på trening så er det vel også en fordel å få mest mulig ut av treningsøkten?

Her er seks tips til hvordan du gjør treningen mer effektiv:

1) Oppvarming på tredemølle
Aerobic-trening har sine fordeler, men hvis du skal løfte vekter så er ikke jogging på tredemølla eller en ti minutters sykkeltur den oppvarmingen du trenger.

Ønsker du å få opp pulsen så kan du for eksempel bare gå litt raskere på veien til treningssenteret, skriver askmen.com. En skikkelig styrketrening-oppvarming er å gjøre den øvelsen du skal med en lettere vekt. Hvis du for eksempel skal trene benkpress så skal du varme opp med, ja, benkpress. Start med lavere vekter og jobb deg oppover.

2) Du har hovedfokus på maskiner
Det er ikke noe direkte «feil» med å trene på maskiner, men disse apparatene kan ikke måle seg med treningseffekten man får med frie vekter. For en mer effektiv styrkeøkt bør du ha fokus på baseøvelser som for eksempel knebøy og markløft fremfor å dytte litt på noen apparater.

3) Snakker deg bort
Selvfølgelig er det hyggelig å være sosial på treningssenteret, men ikke la snakkingen med andre treningsentusiaster distrahere deg fra grunnen til du faktisk er der, nemlig å trene. Ta gjerne med deg en klokke slik at du tar tiden mellom settene og at du dermed unngår at pausen blir lengre enn nødvendig.

4) Du utnytter ikke fordelen med supersett
Supersett, eller sammensatte sett, er utførelse av to ulike øvelser på rad uten pause imellom. Du sparer tid og øker intensisteten. Dette er en fin metode for utvikling av muskelmasse, men supersett er ikke god trening om du er ute etter å øke maksimal styrke, spenst eller hurtighet.

5) Venter på utstyr
Travle treningsstudio kan virke masete og slitsomt for noen, men trener du i rushtiden kan du tenke på den store folkemengden som noe positivt. La de treningsglade menneskene motivere deg til å gi deg mer treningslyst slik at du også kan bli en del av det høye energinivået på senteret.

Hvis du likevel står i kø for å ta i bruk benkpress- eller knebøystativet så bør du ha noen alternativer i bakhodet slik at du ikke kaster bort halve økten på venting. Eventuelt kan du også høre om du kan trene sammen med personen slik at du kjører dine sett mens han eller hun har pause og omvendt.

Øvelser der du bruker egen kroppsvekt, for eksempel armhevinger eller planke, er også et godt alternativ hvis alt er opptatt.

6) Vannflaske
Bruker du tid til å løpe frem og tilbake til vannkranen er det bare en ting å si: ta med deg flaske.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.