RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette gjør du feil på kjøkkenet

Sist oppdatert:
Feil du ikke engang har tenkt på kan robbe maten din for viktige vitaminer og mineraler.

(SIDE2): Ifølge trenings- og helsemagasinet Shape er det lett å gjøre feil på kjøkkenet selv om du er opptatt av å få i deg alle de gode næringsstoffene. Her er feilene du helst vil unngå.

Du kjøper for mye
Kanskje tenker du at det er lurt å handle hele ukens frukt og grønnsaker i begynnelsen av uken? Hvis du har det i hus så vil du vel spise mer av det og på den måten få i deg mer vitaminer? Feil. Vitaminene og mineralene i frukt og grønnsaker forringes fra den dagen de blir høstet. Så jo mer du kjøper og lagrer hjemme jo færre antioksidanter får du i deg. Ofte kan frosne varer inneholde flere næringsstoffer enn de ferske hvis veien har vært lang til butikken.

Du steker hvitløk for fort
Når du skjærer opp hvitløk så frigjøres stoffet allyl sulfur. Det er dette stoffet som er så sunt og ved å vente i ti minutter før du steker hvitløken så sørger du får at du får med deg alt av dette stoffet videre.

Du bruker avocado kun i guacamole
Avokado er kjempesunt og du bør spise mer av det! Et tips er å bytte ut en del av smøret med avocadopuré når du baker brød eller andre bakevarer.

Du fjerner skallet
Det meste av antioksydantene i frukt og grønnsaker finner man helt i overflaten og i skallet på frukten finnes det, ifølge en studie som er publisert i Journal Nutrition Research, 27 ganger mer antioksidantaktivitet enn i kjernen på frukten.

Derfor: Ikke skrell eplene neste gang!

Du heller ut næringsstoffene
Å koke grønnsakene er sunt og godt tenker du, men på denne måten får du ikke i deg så mange av næringsstoffene. De blir nemlig igjen i vannet, som du heller ut i vasken når grønnsakene er kokt møre. Mineraler som potassium og B og C-vitaminer helles rett ut når du koker grønnsakene. Det du burde gjøre er å dampe dem, putte dem i mikroen eller steke dem. Da bevarer du næringsstoffene. De grønnsakene som er rikest på antioksydanter er de med sterk farge. Mørkegrønne eller oransje grønnsaker som er rike på betakaroten.

LES MER HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Er du fornøyd med Side2? Vi vil gjerne ha dine tilbakemeldinger. Klikk her!

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere