RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette har du krav på

Sist oppdatert:
Du har sterke rettigheter som forbruker i Norge. Dette gjør du dersom spillkonsollen din dør.

(Spillmagasinet): Det blåser rundt Microsoft ettar at nettsiden Dailytech.com avlørste at feilprosenten på Xbox 360 kan være så høy som 30 prosent.

- Hver tredje Xbox 360 dør, fortalte en ansatt i EB Games til nettsiden.

Les også:Microsoft innrømmer feil

I Norge har du svært sterke rettigheter som forbruker. Dette gjør du dersom spillkonsollen din slutter å fungere skikkelig.

Skal vare i fem år

- En spillkonsoll som Xbox 360 må forventes å vare i mer enn to år, og dermed har forbrukeren fem års reklamasjonsrett gjennom Forbrukerkjøpsloven, sier rådgiver Jarle Vinje i Forbrukerrådet.

Få nyheter fra Nettavisen på mobilen i sommer.

Forutsetningen er at du har brukt konsollen som privatperson, og innenfor rammen av forventet bruk.

Det er selgeren som har bevisføringsplikt, det vil si at det er butikken du kjøpte konsollen i som må bevise at du ikke har behandlet konsollen riktig.

Gå til butikken

Dersom du har problemer med spillkonsollen din er det detaljisten - altså butikken du kjøpte den i - som er hundre prosent ansvarlig.

I Microsofts tilfelle er det opprettet en egen telefon du kan ringe til dersom du har problemer med Xbox 360, men det trenger du ikke bry deg om.

Det er butikken som er ansvarlig, og du kan kreve at de skal ta seg av maskinen din.

Krav på rask hjelp

Gjennom Forbrukerkjøpsloven har du også krav på avhjelp innen rimelig tid. I praksis betyr det syv dager.

Dersom det er sannsynlig at det vil ta lengre tid enn syv dager før du får konsollen tilbake, har du krav på lånegjenstand med en gang.

Du skal altså få med deg en spillkonsoll til låns med en gang du leverer spillkonsollen i butikken, dersom det ikke er forventet at du får avhjelp innen rimelig tid.

Dersom dette ikke skjer, kan du kreve å få salget hevet.

Dette gjelder selv om du har hatt konsollen i fire år allerede. Dersom du får en ny konsoll, starter reklamasjonstiden på nytt. Får du et nytt produkt, har du altså nye fem års reklamasjonsfrist.

Dersom konsollen din kun repareres, gjelder den opprinnelige reklamasjonstiden.

Les flere spillsaker på våre spillsider.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere