Dette har oppsiktsvekkende mye å si for helsen din

Foto: Thinkstock

Godt nytt for alle kontorrotter.

I en hektisk hverdag med mye stillesittende arbeid, kan det å få nok trening og fysisk aktivitet være vanskelig. At å gå trappen i stedet for å ta heisen er bra, er vel noe de fleste har fått med seg. Men vet du egentlig hvor mye det har å si?

Danske forskere gjorde en undersøkelse med 160 personer med stillesittende kontorjobber. De ville finne ut hva som skulle til for å få dem til å bruke beina, og hvor mye bedre form de som brukte beina kom i.

Ukentlig oppfordring til trappegang
Forsøkspersonene jobbet alle i samme firma, og halvparten ble tilfeldig utvalgt til å være med i en mailgruppe. De som ikke ble valgt ut fungerte som en kontrollgruppe.

Medlemmene i mailgruppen mottok en gang i uken en e-post der de ble oppfordret til å ta med seg kolleger og bruke ti minutter på å gå i trappene i bygningen hver dag.

Medlemmene i kontrollgruppen mottok også en ukentlig e-post, men disse ble oppfordret til å utføre den fysiske aktiviteten de pleide.

Forsøket varte i ti uker, og deltakernes kondisjon ble målt både i forkant og etterkant.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Thinkstock

Klar bedring av kondisjon

Resultatene av undersøkelsen kan sies å være oppsiktsvekkende, siden begge grupper ble oppfordret til å være i en form for fysisk aktivitet. De som gikk i trapper økte i gjennomsnitt kondisjonen med seks prosent. De som var i dårligst form fra før, økte kondisjonen med ti prosent.

Lavere blodtrykk
Også for blodtrykket var resultatet av trappegangen god. Begge gruppene av medarbeiderne fikk redusert blodtrykket, men de som gikk i trapper på arbeidsplassen fikk nesten dobbelt så god effekt (deres blodtrykk falt gjennomsnittlig med 4,81 mm Hg, mens blodtrykket til kontrollgruppen i gjennomsnitt falt med 2,67 mm Hg).

Blant de som gikk i trapper opplevde de som i utgangspunktet var i dårligst form også å gå ned i vekt.

Billig, enkelt og effektivt
Under planleggingen av forsøket stilte ledelsen i firmaet seg positive til å la medarbeiderne bruke ti minutter av arbeidsdagen til å gå i trapper. De trodde ikke bedriften ble mindre produktiv av dette, men heller at det sosiale miljøet ville bli bedre. Studien viste altså at også helsen til medarbeiderne ble langt bedre.

Forskerne konkluderte med at en ukentlig oppfordring på mail om å samles i grupper og mosjonere i arbeidsplassens trapper faktisk gjorde at medarbeiderne ble mer fysisk aktive. De fikk flere merkbare helseforbedringer.

Forskerne påpeker at metoden både er enkel og billig, og at det ser ut til at man slik kan forebygge helseskader som følge av en stillesittende jobb.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.