*Nettavisen* Nyheter.

Dette kan føre til sommerdepresjon

Foto: Artyom Yefimov (Crestock)

Endelig er det sommer, men ikke alle er like lykkelige.

05.06.09 16:09

(SIDE2): Det som er ekstra ille med sommerdepresjoner er at man føler at man egentlig burde ha det fint. Alle andre synes at sommeren er den beste tiden på året og koser seg mens de svetter i hagestolene sine.

Siste nytt fra Side2: Sjekk forsiden akkurat nå!

- For noen mennesker er sommerdepresjoner et biologisk tilfelle, for andre så kan stresset ved sommeren hope seg opp og få dem til å føle seg ulykkelige, sier direktør Ian A. Cook ved Depression Research Program ved UCLA til WebMD.com.

Årsaken til sommerdepresjon
Du har kanskje hørt om «seasonal affective disorder» eller SAD.

- Forsker og psykiater Dr. Thomas Wehr ved National Institute of Mental Health i USA sier at vi er blitt mindre og mindre avhengige av årstidene. Når det blir kaldt skrur vi opp varmen, når det er varmt setter vi på air condition og vi regulerer lyset slik at det nærmest er konstant gjennom hele året. På denne måten forsvinner den sykliske måten å leve på, som er mer naturlig for kropp og sinn. Derfor kan det også være vanskelig å se at depresjoner opptrer på spesielle årstider eller tidspunkter, skriver lege Roar Pedersen i Lommelegen.

Vanligvis skapes SAD-depresjon når dagene blir kaldere og kortere. Men omkring 10 prosent av de med SAD har det motsatt. Når sommeren er på vei trigger det symptomene på depresjon. Noen undersøkelser har vist at i land nær ekvator, slik som India, er sommerdepresjoner mer vanlig enn vinterdepresjoner.

Ekspertene er ikke sikre på hva som er årsaken til sommerdepresjoner. Lange dager, økende varme og fuktighet kan være en medvirkende årsak. Symptomer på sommerdepresjon inkluderer ofte mangel på matlyst, søvnproblemer, vekttap og angst.

Brudd på timeplanen
Hvis du har vært deprimert før, så vet du kanskje at det å ha rutiner ofte kan være nøkkelen til å holde seg symptomfri.

Men om sommeren bryter man rutinene. Det avbruddet kan være stressende. Ferie avbryter jobb, søvn og spisevaner, som alle kan medvirke til sommerdepresjoner.

Dårlig forhold til kroppen
I takt med at temperaturen stiger og lag med klær sklir av, så føler mange seg veldig sjenerte i forhold til kroppen sin.

Det å føle seg flau i shorts eller badedrakt kan gjøre livet vanskelig. Siden så mange sammenkomster om sommeren dreier seg om strender og svømmebasseng, så er det mange som begynner å unngå sosiale situasjoner på grunn av flauhet.

Økonomiske bekymringer
Sommeren kan være dyr. Det er ferien selvfølgelig. Og hvis du ikke er hjemmeværende, så må du bruke mye penger på sommerleir eller barnevakt for å holde barna opptatt mens du er på jobb. Utgiftene kan medvirke til å føle seg deprimert.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Crestock

- Denne sommeren har vi bekymringene for finanskrisen på toppen av alt annet. Mange føler seg økonomisk fastlåst. De lurer på: «Hvis jeg drar på ferie, vil jobben fortsatt være der når jeg kommer tilbake», sier Cook.

For varmt
Mange mennesker nyter den stekende varmen. De elsker å steke seg på stranden hele dagen. Men for de som ikke liker det, så kan sommervarmen være veldig trykkende.

Du begynner med å tilbringe hver helg ved å gjemme deg på soverommet med aircondition. Det kan også hende at du slutter med den daglige turen før middag på grunn av fuktigheten.

Det kan hende du begynner med usunn take-away fordi varmen er for trykkende til å lage mat.

Enhver av disse tingene kan medvirke til sommerdepresjon.

Få hjelp
Det er enkelt. Dersom du tror du begynner å bli deprimert uansett hvilken tid på året det gjelder. Snakk med en terapeut enten en psykolog eller sosialarbeider. Eller snakk med legen eller en psykolog som kan skrive ut medisiner.

Ikke ta lett på tegn på depresjon. Ikke vent dem i hjel og anta at de går i oppløsning.

- Noen ganger kan det som startet som en sommerdepresjon utvikle seg til en langvarig omgang med alvorlig depresjon, sier Cook til WebMD.

Selv om depresjonen går over i september, så er det ingen grunn til å ignorere den i juni. Det dreier seg om tre måneder som man potensielt kan unngå elendighet. En midlertidig depresjon kan også være forferdelig. Selv om symptomene blir borte etter noen få måneder, så kan innvirkningen på familie og jobb bli permanent.

Planlegg på forhånd
En fordel med sommerdepresjon er at man vet når den kommer. Juni står på kalenderen. Så hvis du føler deg grei om våren, så tenk på de konkrete aspektene i livet ditt som blir vanskelige om sommeren.

Tenk over hva som kan hindre sommerdepresjoner for deg. Når er det best å ta fri fra jobben? Hvem skal passe barna?

Du får mye mer kontroll over depresjonen dersom du har lagt planer.

Få nok søvn
Ferie, grillfester, de korte nettene. De kan alle føre til at du legger deg senere enn vanlig.

Men det å ikke få nok søvn er en vanlig utløser for depresjon. Så gjør en innsats, for å komme deg i seng tidsnok.

Fortsett treningen
Mange undersøkelser har vist at regelmessig fysisk aktivitet kan hjelpe til å holde depresjonen i sjakk.

Så selv om de blir for varmt for dine vanlige aktiviteter, så finn andre måter og hold deg aktiv og avverg sommerdepresjonen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Begynn tidligere på morgenen eller senere på kvelden, for da er det ikke like varmt.

Overvei anskaffelsen av treningsapparater til den kalde kjelleren din. Hvis det er muligheter for å bli medlem på et treningssenter i sommermånedene, så kan du jo se om det er en løsning for deg.

Ikke overdriv slankingen
Ikke start sommeren med en vanvittig slankekur og trening, for å passe inn i badetøyet fra i fjor. Det er nødt til å gjøre deg ulykkelig og engstelig.

I stedet tren fornuftig og spis moderat. Hvis du prøver en vanvittig streng diett, så klarer du trolig ikke å holde den. Den følelsen av å mislykkes vil bare etterlate deg mer demoralisert og gjøre sommerdepresjonen verre.

Beskytt deg selv
Ikke la forpliktelser trekke deg ned. Kanskje du alltid arrangerer sommerfesten, men hvis du føler det overveldet så la noen andre arrangere den i år.

Ikke risiker å få sommerdepresjoner kun fordi du må leve opp til tradisjonene.

Tenk på hvorfor
Hvis du sliter med sommerdepresjoner år etter år, så spør deg selv om det er en grunn.

Forbinder du sommeren med en vanskelig periode tidligere i livet, som et dødsfall i familien eller et vanskelig brudd.

Uten å legge merke til det, så kan du ha begynt å forbinde sommeren med noe trist, en assosiasjon som blir sterkere for hver sommer du tilbringer som deprimert.

Hvis du har triste forbindelser til sommeren, så kan du bli bedre dersom du tar tak i det.

Snakk med legen
Hvis du allerede går på medisiner for depresjon, og du synes sommeren gjør depresjonen verre år etter år, så snakk med legen om å endre dosen.

Kanskje bør legen øke dosen på slutten av våren og senke den igjen på høsten. Det kan hjelpe mot problemene ved sommerdepresjon.

Planlegg ferien
Før du bestiller flybilletter eller fyller taket på bilen til den årlige ferieturen, så spør deg selv om det er dette du virkelig vil.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Jaime Reina

Kanskje føler du deg forpliktet til dette på grunn av slektninger. Finn ut om det gjør deg lykkelig eller om det bare fører til strammere økonomi, stress og at du havner bakpå på jobben.

Tenk på alternativer. I stedet for å ta en hel uke fri på en gang, så kan det være bedre å ta langhelger spredd utover sommeren. Det kan være bedre å ta fri, men holde seg hjemme også. Ikke lås deg fast i en ferietur som ikke føles som en ferie.

Ikke bebreid deg selv
En ting som er vanskelig med sommerdepresjoner er at du føler deg så utilpass. Det virker som om alle andre har det fantastisk, men ikke du. Du spør deg selv, «hva er feil med meg»?

Prøv og ikke tenk på den måten.

- Så mye av vår elendighet vokser ut av tomrommet mellom hvor vi er og hvor vi tror vi ønsker å være, sier Cook.

Så stopp å tenke på hvordan du føler i forhold til andre mennesker. Slutt å tro at du bør føle deg glad bare fordi kalenderen sier at det er juni. I stedet bør du konsentrere deg om hva som trigger sommerdepresjonen og hvordan du kan overvinne den.

- Behandlinger virker. Psykoterapi eller medisiner kan dempe effektene av en sesongbetont depresjon. Sommeren betyr ikke å være så forferdelig, sier Cook.

Søvnløs av midnattsol
For mye sollys på steder som Grønland hvor lange sommerdager ofte skaper søvnløshet virker som mer sannsynlig å drive en person til selvmord, ifølge svensk forskning.

Til tross for at man tror at selvmordsraten har en tendens til å øke sent på høsten og tidlig om vinteren på grunn av mørket, så viser nye funn at stedet med konstant sollys om sommeren kan være like farlig, skriver MSNBC.com.

- I løpet av de lange periodene med konstant lys, så er det viktig å holde på døgnrytmen, for å få nok søvn og opprettholde mental helse, sier Karin Sparring Björksten ved Karolinska Institutet i Sverige og kolleger i rapporten i BioMed Central tidsskriftet BMC Psychiatry.

Ifølge Verdens helseorganisasjon, så tar 877 000 mennesker i verden sitt eget liv hvert år. For hvert selvmordsdødsfall er det omkring 10-40 forsøk, anslår helseorganisasjonen.

Søvnløshet kan føre til selvmord
Forskere har tidligere sett en sammenheng mellom søvnforstyrrelser og økt selvmordsrisiko i mennesker med psykiske lidelser og hos ungdommer, men det er uklart om sammenhengen også eksisterer blant den generelle delen av befolkningen.

Klikk på bildet for å forstørre.

Foto: Crestock

Det svenske forskningsteamet undersøkte selvmord i forhold til de forskjellige årstidene på Grønland fra 1968 til 2002. De fant en opphopning av selvmord i sommermånedene.

Denne effekten av sesongen var spesielt tydelig nord i landet ettersom solen aldri går ned fra slutten av april til slutten av august.

- Vi ser at selvmord nesten var utelukkende voldelige og økte i perioder med bare dagtid. Nord i landet skjedde 82 prosent av selvmordene i månedene med kun dagslys, sier Björksten i en uttalelse.

De fleste av selvmordene involverte unge menn og var voldelige, slik som skyting, henging og hoppe fra høye steder. Disse metodene ble brukt blant 95 prosent av selvmordene, altså i omtrent alle tilfellene.

Forskerne spekulerer i om lysgenerert ubalanser i serotonin, hjernens kjemikalie som har tilknytning til humøret, kan føre til at man er mer impulsiv og kombinert med lite søvn kan det føre til at noen tar sitt eget liv.

- Lys er en av de mange faktorer i den sammensatte tragedien ved selvmord, men denne studien viser at det er en mulig sammenheng, sier Björksten.

En forskningsrapport fra 2006 er noe motstridende til den svenske undersøkelsen og antyder at man er mer tung til sinns i mørketiden.

- Humøret og bevissthetsnivået vårt varierer med lys- og varmeforholdene slik de er på forskjellige tider av året. Følelser synes å være mest intense om våren. Tungsinn og tristhet kommer helst om høsten. Hyppigheten av selvmord varierer som en bølge gjennom året. Antakelig er forholdet mellom lengden av den lyse dagen og den mørke natten med på å styre slike reaksjoner, skriver Johan Moan ved Rikshospitalet-Radiumhospitalet og Anders Johnsson ved NTNU i artikkelen Rytmer, depresjoner og lys publisert i «Tidsskrift for den norske legeforening».

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.