Dette kan gjøre deg vondt

Foto: Crestock (Crestock)

Hvorfor flip-flops, ost og hestehalen kan gi deg plager.

11.07.10 15:58

(SIDE2:) Har du helseplager du ikke vet årsaken til, kan en av disse hverdagslige tingene stå bak.

Helsenettstedet WebMD forklarer hvorfor blant annet flip flops, en stram hårstrikk, lommeboka eller mobiltelefonen kan føre til at du får vondt i kroppen.

FLIP-FLOPS: Mange bruker de lette og behagelige sandalene om sommeren. Men skotøyet med skumsåle gir dårlig støtte til foten, noe som kan føre til at du får vondt i anklene, knærne eller foten. Kjenner du igjen dette bør du bytte til sko med god støtte, spesielt hvis du skal gå langt.

MOBILEN: Bruker du mobiltelefonen hyppig, som vil si å sende mange tekstmeldinger og surfe på nettet, kan det i verste fall føre til leddbetennelse i tommelen. Begynner du å verke i tommelen, bør du ta en pause fra SMS-sendingen. Ring istedenfor å sende tekstmelding.

LOMMEBOK: Har du ofte en tykk lommebok i baklomma, presser og irriterer den isjiasnerven, skriver WebMD. Lommeboken kan også føre til press på ryggraden, noe som kan gi muskelspenninger. Ta ut lommeboken før du setter deg ned.

OST: En rekke oster, som for eksempel brie, cheddar, blåmuggost, feta og parmesan inneholder tyramin. Stoffet finnes naturlig i en del matvarer, som i gammel ost. Mengden tyramin varierer i ost, og kommer an på blant annet fremstilling og aldring. Uansett så kan ost utløse migrene og hodepine.

VESKE: Bærer du ofte laptopveske eller annen tung veske på den ene skulderen er det belastende. Det kan føre til rygg- og skuldersmerter.

HESTEHALE: Noen får lettere migrene og hodepine enn andre. Noen kan være så sensitive at en stram hestehale kan trigge fram migrene. Det gjelder også andre stramme ting rundt hodet, som for eksempel hårbånd eller en stram hatt.

SOVESTILLING: Hvis du våkner og har vondt i kroppen om morgenen, bør du finne ut av hvordan du sover. Personer som sover på magen har en tendens til å vri nakken for mye. Personer som sover på siden legger ofte den ene armen over hodet. Etter noen timer kan denne stillingen belaste skulderen for mye. Det beste er å sove på ryggen, eller på siden med armene nedenfor skulderhøyde. Sover du på siden kan et tips være å legge en pute mellom knærne for å støtte den nederste delen av ryggen.

TUNGE LØFT: En av de vanligste grunnene til ryggproblemer er at man løfter feil. En feil er å bøye ryggen for å hente det du skal løfte, for så å rette deg opp når du har tatt tak i tingen. Da tar ryggen all tyngden av objektet. Vrir du deg når du løfter kan det også gi skade. For å løfte riktig, må du bøye knærne og hofta. Hold ryggen rett og løft med beina.

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Mest lest på Nyheter

Annonsebilag