*Nettavisen* Nyheter.

Dette må du ha i kjøleskapet

Foto: Thinkstock

Slik lager du retter som er gode, mettende, næringsrike og i tillegg rimelige.

(SIDE2): Det kan være godt å flytte for seg selv og starte på voksenlivet. Samtidig kommer erkjennelsen av at man faktisk savner mors kjøttkaker og hjemmelaget mat.

Les artikler om studier og karriere på
Side2s utdanningsspesial: Drømmefabrikken

Å være student og flytte for seg selv kan by på noen utfordringer i matveien; liten plass, lite kjøkkenutstyr, lite penger og liten erfaring med å gjøre matinnkjøp og lage sin egen mat. Et godt råd for å drøye studielånet og unngå for mye ferdigmat, er å sørg for å ha et lite basisutvalg i matvarer. Da kan du lage enkle retter som både er gode, mettende, næringsrike og i tillegg rimelige.

Ha et lite lager av tørrvarer som ris og pasta sammen med noen bokser hermetikk, som for eksempel tomater og tomatbønner. Kjøp noen tørkede urter og litt krydder for å kunne variere med smak. Lag gjerne mat som kan spises to dager på rad, for eksempel som lunsj neste dag.

En god stekepanne med slippbelegg og litt høy kant, samt et par små kjeler er gode investeringer.

I kjøleskapet:
Egg
Melk
Ost
Margarin eller smør
Honning eller syltetøy
Grønnsaker (poteter, løk, gulrot, tomater)
Litt kjøttpålegg du liker

Les også:


Tørrvarer:
Mel
Sukker
Salt og pepper
Pasta og ris
Brød og knekkebrød

Hvilke yrker passer din personlighet?
Ta Side2s karrieretest her.

Hermetikk:
Hakkede tomater (til suppe, tomatsaus og kjøttsaus)
Tomatpuré
Bønner og kikerter (til salater, gryter og supper)
Maiskorn
Tunfisk (til salater, smørbrød og pastasauser)

Les også:

Diverse:
Sitron eller sitronsaft
Tørkede urter og litt krydder (for eksempel oregano, timian, kanel, kardemomme, karri)
Olivenolje
Nøytral matolje
Eddik (gjerne vineddik)
Sennep og ketsjup
Soyasaus og eventuelt andre asiatiske sauser
Buljongpulver eller -terning

(Kilde: Matprat.no)

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.