*Nettavisen* Nyheter.

Dette partiet er best på nett

Foto: Scanpix

Lurer du på hvilket parti som har de beste hjemmesidene? Her er Nettavisens kåring.

30.07.09 16:04

For å få en vurdering av partienes nettsider lot vi vår avdeling med designere og utviklere si sin mening.

De har trillet terningkast og sagt sin ærlige mening om partienes hjemmesider. Tilbakemeldingene er delt i tre: En generell vurdering av hjemmesidene, samt en mer dyptgående teknisk og designmessig gjennomgang.

Les også:
Test ditt partivalg

Partiene presenteres under ett og ett i tilfeldig rekkefølge.

Klikk på bildet for å forstørre.

Arbeiderpartiet - http://arbeiderpartiet.no

Klikk på bildet for å forstørre.

Arbeiderpartiet har det som ved første øyekast kan virke som en svært innovativ og innholdsrik side, men det er vanskelig å finne sakene partiet står for. Den store satsningen med «Hei, hva er viktig for deg?» er sikkert et sosialt eksperiment, men i en valgkamp er det egentlig ganske dumt. Det viktige må være å få fram hva partiet står for, ikke hva folk flest mener? Pluss for et eget leksikon og mye lenker til øvrig interaksjon med potensielle velgere. Skulle vi satt fingeren på en ting så ville vi sagt det ville vært mer hensiktsmessig med reklame for denne siden på norske nettsider og ikke utenlandske, men det er vel et valg Ap har tatt...

Design: Bra fargevalg. Spennende oppsett. Infodesign=Oversiktlig.

Teknisk løsning: Markup er særdeles bra. Spesielt med tanke på at det basert på et cms. Semantisk korrekt. Stort pluss for å gi IE6-brukere beskjed om å oppgradere nettleseren. På «Aktuellt» kommer man inn på en side i høyre kolonne ligger det tomme felter under link til YouTube – linker kun til forsiden til YouTube – og ikke til AP sine videoer og innlegg der. Søkefunksjonen er bra, den kommer med forslag når men begynner å taste ord i søkefeltet. Litt irriterende visuelt, men OK sånn teknisk.

Konklusjon: Godt teknisk og god løsning av design. Problemet er at man i for liten grad sier hva partiet står for.

Klikk på bildet for å forstørre.

Sosialistisk Venstreparti - http://www.sv.no

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er litt vanskelig å se hva SV helst vil fokusere på når du besøker siden. Det er mange saker som kjemper om din oppmerksomhet. Når det er sagt så er innholdet som ligger på sidene både poengtert og klart, og selger inn politikken til SV på en forbilledlig måte. SVs sider lider muligens litt av at man i for stor grad fokuserer på nyheter sammen med sakene. Det er lite sannsynlig at en gjennomsnittlig velger besøker partisidene mange ganger i en valgkamp, slikt sett vil de viktigste sakene være det man må fokusere mest på.

Design: Helt ordinær informasjonsdesignside. Får ikke umiddelbar følelse av å være på SV sine sider, og den ligner på AP sin med den røde. De burde legge seg mer på fargene i logoen. Det er tydelig at det er programmerere som har laget designet.

Teknisk løsning: Dårlig meta-description og litt div-mania. Ellers meget bra. Semantisk korrekt. Søkefunksjonen fungerer godt.

Konklusjon: Hadde SV fokusert enda mer på sine hovedsaker hadde siden vært så bra som den burde ha vært. Nå blir det mange ting som skriker etter den samme oppmerksomheten, og siden er nok mer optimalisert for medlemmer og svært interesserte enn tilfeldige forbiklikkende.

Klikk på bildet for å forstørre.

Venstre - http://www.venstre.no

Klikk på bildet for å forstørre.

Venstre har sine fire kampsaker i toppen og legger inn nyheter basert på disse segmentert, noe som gjør at de som er interesserte i Venstres politikk kan få mye informasjon. Akkurat stikkordet mye er muligens noe Venstre bør se på siden de har satset hardt på svært mye tekst. Venstre har en egen valgkampportal på liberal.no som svært godt presenterer partiets kandidater og politikk. Forbilledlig.

Design: Lagt mye energi i profilfarger og utnytte dette i minste detalj. Bærer tydelig preg av å ville være innovative, men ender opp med å lage en layout som gjør at innholdet flyter i hverandre og man kan ikke skille mellom noen av boksene på siden. Alle sakene og boksene har samme verdi. Pushpluggene som skal være menyen, oppfatter jeg umiddelbart som bannerannonser og ikke som den reelle menyen. Fire kolonner gjør siden rotete og uoversiktlig.

Teknisk løsning: Meget bra markup. Semantisk korrekt. Søkfunksjonen fungerer. «Si din mening om.. og stem» er også en bra ting. «Nettbutikken» har ingen produkter, kun masse tekst.

Konklusjon: Hadde man valgt hesten man skulle ri på hadde Venstre vunnet denne kåringen, men siden man rir både på Venstre.no og liberal.no blir det svært forvirrende for en bruker. Man hopper fram og tilbake. Noe som forsåvidt passer Venstre godt?

Klikk på bildet for å forstørre.

Senterpartiet - http://www.sp09.no/

Klikk på bildet for å forstørre.

Landbrukspartiet fokuserer sterkt på sine hovedkandidater og deres meninger i toppen. Noe som er et pluss for folk som tilfeldig er innom. Greit også med lenker direkte til leksikon og videoer. Enkle menyer med innhold som er fokusert.

Design: Designet er også her laget av programmerere, og fremstår for meg som en iformasjonsdesign-skisse. Men look and feel er absolutt Senterpartiet, så de har vært flinke til å nå sitt eget visuelle brand, men kunne absolutt spandert på seg litt kontraster for å fremheve innholdet. For eksempel i hovedmenyen som oppfattes som en undermeny (venstre). Designet er ikke fleksibelt i forhold til hvor mye innhold som skal inn. De har ikke tatt høyde for at venstremenyen kan bli lengre enn innholdet i hovedfeltet. Internett er ikke noe man bruker ressurser på, det er helt tydelig.

Teknisk løsning: Veldig dårlig markup. Tabellbasert layout er fyfy. Lite tilgjengelig for brukere av andre medier enn konvensjonelle nettlesere. Ingen meta-informasjon. Må ha med www for å komme til siden. Pluss for støtte til fargeblinde/svaksynte. De klarer ikke engang å lage linker til undersider. Forsiden skal du lete lenge etter hvis du er på undersider.

Konklusjon: Senterpartiet faller sterkt igjennom på design og teknisk løsning, selvom innholdet er godt og poengtert. Kan fungerer greit for noen, men på grunn av problemer med navigasjon og design kan det poengterte innholdet falle for mye igjennom.

Klikk på bildet for å forstørre.

Krf - http://www.krf.no/

Klikk på bildet for å forstørre.

Ved første øyekast trodde vi at vi hadde kommet inn på en side for nedlastning av messenger når vi besøkte siden. Da vi fant ut at messenger-ikonene var noe vi skulle trykke på ble vi positivt overrasket over at man hadde lagt fram poengtert informasjon såpass godt.

Design: Det er innmari mye Høybråten på siden. Men det er kanskje bare han som er igjen i partiet? Look and feel er frisk og minner meg om en lek og lær -side for barn. De har laget et profilbilde i toppen som understreker dette. Informasjonsdesignet er helt OK. Oversiktlig og med 3 viktige pushplugs i toppen på hovedfeltet. Tydelig hovedmeny i toppen er et pluss.

Teknisk løsning: Dårlig markup. Bruk av tabeller til layout. Feilaktig/mangelfull bruk av h-tag (titler). Pluss for mulighet til å endre skriftstørrelsen. Fungerer greit.

Konklusjon: En god side som hadde hatt godt av en liten designjustering, ikonmessig. Enkelt å navigere og bruke, klart optimalisert for den tilfeldige velger som vil ha rask og god informasjon.

Klikk på bildet for å forstørre.

Frp - http://www.frp.no/

Klikk på bildet for å forstørre.

Det er ikke bare når det gjelder politikk at FRP ser til USA. Deres hjemmeside er muligens den eneste profesjonelle kampanjesiden fra de norske partiene. Her prøver man ikke å være nettavis, men enkelt og greit prøve å overbevise om hvorfor man skal stemme Frp. Pluss for at det faktisk finnes svært mye informasjon for den som vil ha det bakover i sidehierarkiet.

Design: Veldig gjennomtenkt design. Med en startside med litt moro og sprell. Oversiktlig og gjennomført design. Informasjonsdesign er helt ordinært og det fungerer.

Teknisk løsning: En blanding av til dels svært bra markup og dårlig markup. Noe bruk av tabeller til layout. Feilaktig bruk av h-tag (titler). Mangler meta-informasjon. Mye bra semantisk kode. Stort pluss for tilgjengelighet (blinde/svaksynte/fargeblinde).

Konklusjon: Noen små feil til tross, FRP har skjønt at en valgkampside er nettopp det. Best i test.

Klikk på bildet for å forstørre.

Rødt - http://roedt.no/

Klikk på bildet for å forstørre.

Partiet Rødt har laget en nettside som fokuserer på nyheter, interaksjon med besøkende og bommer litt når det gjelder å fokusere på den generelle politikken til partiet, som så mange andre. Her er det likevel slik at man må lete etter de store linjene.

Design: Helt ordinært. Fint med folk i toppbanneret. Et lite etnisk innslag på bildet er positivt for helhetsinntrykket. De legger seg på en rød sort og hvit fargeskala, som fungerer helt OK. Innformasjonsdesignet er også helt ordinært med toppemeny og undermeny. Ikke alle er pene på bilder, derfor bør man etterstrebe å finne de beste bildene og ikke de styggeste av kandidatene. Selv om dette virker overfladisk og politisk ukorrekt, er det faktisk slik at man bør vise sin beste side, selv i en beinhard valgkamp.

Teknisk løsning: Forsiden er brukket i IE6. Hovedinnholdet faller ned under høyrekolonnen. Ellers meget bra markup. Korrekt bruk av h-tag.

Konklusjon: En grei og fin side fra partiet som burde brukt mer ressurser på å lage en kortere vei til hovedsakene sine. Gjerne på front. Det er nok ikke i mange ting at Rødt kan lære av Frp, men her er ett.

Klikk på bildet for å forstørre.

Høyre - http://hoyre09.no/

Klikk på bildet for å forstørre.

Høyre gir deg en link til sine hovedsaker og har tre saker som flasher i toppen. Alle med samme bilde. Det er mange personer på front, og litt lite politikk. Her har nok ideene vært bedre enn gjennomføringen. Likevel er siden svært godt profilerende og noen enkle klikk gir rask informasjon.

Design: Tydelig designprofil på forsiden. Det er ingen tvil om hvilket parti man er inne på her. Bra med frontfigur banneret. Viser at de har en leder som tør å vise seg fram. De klarer ikke helt å bestemme seg om logoen skal være blå eller orange når man klikker seg gjennom siden. Gjennomgående synes jeg at siden hopper fra layout til layout, så de burde legge litt ressurser i å samle hele siden i èn type visuell profil og gridsystem som kan fange opp innholdet på en litt mer helhetlig - det ville gjort susen.

Teknisk løsning: Meget bra markup. Korrekt bruk av h-tag. Forsiden og enkelte elementer andre steder er dog brukket i IE6.

Konklusjon: En god side med bra fokus på det som er viktig for velgerne. Pluss for kandidatfokuset og rent design.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.