AKERSHUS FESTNING (Nettavisen): Det ble en tøff start for Norges nye forsvarsminister.

Odd Roger Enoksen fra Senterpartiet fikk nøkkelen til sitt nye kontor hos Forsvarsdepartementet dagen etter det ble kjent at Støre-regjeringen ikke skal redde flystasjonen på hans hjemsted, Andøya.

De norske overvåkningsflyene, eller maritime patruljefly (MPA), som de kalles, blir dermed flyttet til Evenes, litt lengre sør.

Les mer: Regjeringsplattformen er klar - slik vil Støre lede landet

Enoksen var glad for å bli statsråd, men la ikke skjul på hvor skuffet han er over at Andøy flystasjon fortsatt skal legges ned.

Men på Evenes står problemene i kø.

Følgefeil

Overvåkningsflyene flyttes for å samlokalisere dem på den nye flystasjonen på Evenes.

Evenes flystasjon står snart ferdig som en fremskutt base for Norges nye jagerfly F-35. Det fordi man vil bevare noen jagerfly i nord, nærmere Russland, etter å ha flyttet hovedkampflybasen ut av Nord-Norge, fra Bodø til Trøndelag.

Les også: Vedum får massiv kritikk etter Ullevål-nederlag: - Det klarte vi ikke å få til

Politikerne trodde først det skulle bli en svært billig investering å oppgradere den nedlagte Nato-basen på Evenes til å huse fem jagerfly.

Det ville kreve en investering på 55 millioner kroner i bygg og anlegg, ble politikerne fortalt av Forsvarsdepartementet i 2011. Der tok de kraftig feil, og kostnadene har skutt i været.

Siden den gang har også ambisjonene for flystasjonen økt. Det samme har trusselnivået, etter Russlands invasjon av Krim.

Totalrammen på Evenes er nå på 5,08 milliarder. I april 2020 kom en overstyring på 558 millioner kroner, som betyr at prosjektet ikke holder styringsrammen, men at man fortsatt er innenfor kostnadsrammen.

Skader de splitter nye flyene

I tillegg vet ikke Forsvarsdepartementet hvordan man skal fjerne isen fra rullebanen på Evenes på vinteren uten å forurense de vernede våtmarksområdene like ved flystasjonen.

Disse områdene har de allerede skadet til den grad at Forsvarsbygg ble anmeldt av Statsforvalteren i Nordland, som er en tidligere statssekretær fra Frp.

Evenes har også slitt med at turbulensen kan bli så høy at det rammer den sivile lufttrafikken.

Forsvaret har en grense for hvor mye kjemikalier de kan slippe ut når de aviser rullebanen, for å beskytte de sårbare områdene i nærheten. Denne har de brutt.

Foreløpig har de brukt sand til å avise rullebanen, men det skader jagerflyene gjennom korrosjon, og er ikke gunstig på lang sikt.

Les også: Borch ba om uvanlig råd fra forgjengeren: - Jeg er litt misunnelig på henne

Forsvarets eget forsvarsinstitutt har klødd seg i hodet rundt å løse dette problemet. De har anbefalt tre ulike, men suboptimale løsninger.

Ett av forslagene er å bytte ut hele rullebanen med et elektrisk ledet dekke.

Like etter han får nøkkelen til sitt nye kontor, spør Nettavisen Enoksen om disse problemene.

– Hvordan ser du på rotet som er uavklart på Evenes flystasjon?

– Jeg gleder meg til å besøke Evenes, svarer Enoksen, som sier han snart skal ta seg en rundreise innom de ulike forsvarsanelggene.

Les også: Her avslører han koden til Vedums nøkkelkort

– Det er fortsatt ikke orden på avising av rullebanen eller turbulensproblemene. Har du klart for deg hvordan du skal rydde opp i alt?

– Hadde jeg hatt det ville jeg antagelig vært hentet inn av Forsvarsdepartementet for lenge siden for å ordne de tingene. Der er det en jobb som skal gjøres.