*Nettavisen* Nyheter.

«Dette programmet er sponset av...»

Både TV 2 og TVNorge risikerer nå bøter for sponsing av sine sendinger.

I tillegg til ren reklame, har TV-kanaler lov til å ha såkalt «sponsing» av TV-programmer. Det er den plakaten med logo som gjerne dukker opp før og etter TV-programmer.

Klare regler
Men det finnes meget klare retningslinjer for hvordan denne typen sponsing skal foregå. I utgangspunktet skal det utelukkende være en logo. Slagord, bilder, lyd eller noen annen tilleggsinformasjon er ikke lov.

«Det er en forutsetning at det skal være et skarpt skille mellom reklame og sponsing. En sponsoridentifikasjon kan derfor ikke inneholde slagord, utsagn, bilder, lyd eller annen form for tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsor eller sponsors virksomhet. Sponsorinnslagene kan heller ikke utformes på en slik måte at de forveksles med ordinære reklameinnslag, men skal ha en nøytral utforming,» skriver Medietilsynet på sine nettsider.

Fant mange brudd
Etter å ha kontrollert sponsorplakater på de to kanalene lørdag 9. mai er tilsynet av den oppfatning at begge kanalene brøt dette forbudet.

TV 2s sponsoridentifiseringer av Varme & Bad, TrygVesta, Ellipse Klinikken og Canal Digital, og TVNorges sponsoridentifikasjon av Solfaktor, er etter Medietilsynets foreløpige vurdering i strid med kringkastingsloven.

Har for mye informasjon
Ifølge tilsynet inneholder disse sponsorplakatene tilleggsinformasjon som kan knyttes til sponsorene, noe som er i strid med reglene. Flere av plakatene skal også ha blitt fulgt av ulovlig bransjebetengelse som går ut over en nøytral presisering som er tillatt ifølge reglene.

Kanalene har nå frist på seg til midten av august til å komme med tilsvar.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.