RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dette saboterer slankingen

Sist oppdatert:
Klarer du ikke å gå ned de siste to kiloene?

(SIDE2): Da kan noen av disse punktene være noe av grunnen. Nettmagasinet Ivillage.com har satt opp en liste med mulige grunner til at du mislykkes med å gå ned de siste kiloene. Listen er fra boka «You: On a Diet» skrevet av legene Michael Roizenog Mehmet Oz.

Mangel på sex
Lite eller mangel på sex kan gjøre at du spiser mer. Din appetitt på sex og mat reguleres av hormonet neuropeptide Y.Ofte kan et matproblem styres på rett kjøl ved å ha sunn og god sex. Ved å tilfredstille et appetittsenter virker det som det andre også blir tilfredsstilt.

Usunne dagdrømmer
Det du tenker på, reagerer kroppen på. Hvis du hele tiden lengter etter og tenker på mat du ikke skal spise, som kaker, is og godis får du veldig lyst på det. prøv og styr tankene og hold deg for nesa dersom du går forbi kantina hvor det lukter nystekte vafler.

Du er sensitiv
Hvis du lett bærer all verdens bekymringer på skuldrene så er det lett å løse noen av problemene med mat. Prøv å overvinne den dårlige energien du ofte påtar deg ved å puste dypt inn og ut.

Humøret påvirker
Hvis du kjeder deg er det lett å bli en skaprotte. Prøv å fylle tiden med noe meningsfylt og ikke kjedespis. Det kan nemlig føre til at du spiser 52 prosent mer enn du pleier. Fest og moro kan også ødelegge matmønsteret med at man blir sugen på fet og usunn mat. Er du deprimert eller føler deg alene og ensom kan det gjøre at du spiser 39 prosent mer enn du vanligvis pleier.

Venner kan ødelegge
Sosiale lag og å spise ute med venner gjør at du sitter lenger ved bordet. Da er det lettere å ryke på en ekstra drink eller en dessert.

Uregelmessig spising
Det er viktig å spise hver tredje eller hver fjerde time for ikke å skeie ut med usunn mat. magen din skiller naturlig ut hormonet ghrelin som sier fra at du trenger mat, og hvis du slanker deg eller ikke spiser på over fire timer sendes denne beskjeden til hjernen oftere og oftere. det resulterer ofte til at du «sprekker» og langer i deg det første og beste du får tak i av mat.

Stress på jobben
Kronisk stress i form av evigvarende deadlines, eller familieproblemer kan få kroppen til «å forlange» raske karbohydrater. Stress kan også få forbrenningen til å gå ned og gjøre at du legger på deg særlig rundt magen.

LES MER OM HELSE, TRENING OG VELVÆRE HER

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

Våre bloggere