Dette sier brillene om deg

Foto: Lien, Kyrre (SCANPIX)

Brillene kan avsløre hva slags type du er!

(SIDE2): Vi har tidligere skrevet om hva solbrillene sier om personligheten din. Nå er det klart for å kategorisere vanlige briller.

BAKGRUNN: Dette sier solbrillene om deg

– Briller er et ganske sterkt virkemiddel. Personligheten gjenspeiler seg gjerne i brillevalget. Det heter jo at «øynene er sjelens speil», sier butikksjef og farge- og stilkonsulent Anita Dahlberg ved Specsavers.

Hun ser raskt på folk hva slags «brilletype» de er.

– Jeg ser blant annet på klesstilen, og ser hva slags kategori han eller hun hører til. Etter en samtale skjønner man hva slags type kunden er, og behovet personen har og hva brillen skal brukes til.

Dahlberg mener det er stor forskjell på valg av solbrille og vanlig brille.

– Setter man på seg en stor brille med klare glass så kan det være ganske krevende. Du kan si at med en solbrille tåler man mer i ansiktet. Man får et annet uttrykk med solbrille siden det er mørke glass. De fleste tåler kraftigere ramme og markering på en solbrille, enn ved en vanlig brille.

Les også: Du kan bli brillemodell

Sjekk hvilken «brilletype» du er:

Den sporty: Dette er som regel praktiske mennesker. De er enkle i valgene sine, og liker briller med strømlinjeformer. De ønsker ofte en sporty «look» på linjene, og sportsmerker appellerer til dem, som for eksempel Quicksilver og Oakley. Disse personene ønsker å utstråle «freshet» og renhet.

Den klassiske: Disse ønsker noe som er veldig enkelt, med små eller ingen logo på sine briller. De tyr ofte til garnityrbriller og er forsiktig i fargevalget.

Den dramatiske: Dette er personer som ønsker å bli sett for alt i verden – og vil ikke gjemme seg bak noe. De går for mer farger, pynt, strass og stæsj. For en som jobber i brillebutikk, er det jo julaften når man får en slik kunde hvor man kan boltre seg med farger, og spennende design. De sier aldri «det tør jeg ikke» – og er en modig gruppe. Disse personene bryr seg ikke om hva folk sier om dem. Vil synes.

Få nytt fra Side2: Klikk her!

Den romantiske: Ofte feminine linjer, myke, og vil ikke ha harde rektangulære former. De er gjerne forsiktige i sine brillevalg og går for pasteller og mykere farger på innfatning.

Den retro: Det er veldig in med 60-tallsstilen, med litt nostalgi og retro. Nå har det blitt allment at det skal være dramatisk og kraftig. Personer som velger vintagebriller, pilotbriller eller Wayfarer er ofte trendsøkere, nytenkende og er mer bevisst i sine valg enn en person som har brukt briller i 40 år. I denne gruppen hører den yngre generasjonen til, som også kan være den litt mer rocka typen.

Allværsjakke- gjengen: Dette er en stor gruppe og gjelder mange av oss i Norge. Disse personene bruker ikke mye makeup, har gjerne enkle hårfrisyrer og bruker klær som er praktiske. De er forsiktige i brillevalgene sine, og vil ha ovale, myke og pene innfatninger. De er heller ikke opptatt av farger og vil ikke ha brede stenger eller strass.

«Reklamefolket»: Disse kreative personene ønsker harde og rektangulære briller som gir karakter og tyngde. De vil vise fram at de har karakter.

Delta i «Årets brillebruker»: Klikk her

Euro chick: Under denne kategorien kommer forretningsfolket. Det er mange som reiser for tiden, og er mye på fly. Disse personene er opptatt av kvalitet. De er flinke på brillesiden og velger briller som passer uansett hvilket antrekk de har med seg på reise. De jobber utefra klærne og ønsker å matche. Forretningsfolket er oppdatert og motebevisste, men går ikke over til det dramatiske. De er også oppdatert på merker.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.