*Nettavisen* Nyheter.

Dette skjer egentlig om bord når et fly havner i nød

TRENT: Pilotene og resten av flycrewet har klare instrukser for hva de skal gjøre hvis et fly havner i en nødsituasjon. Illustrasjonsfoto: Scanpix

- Så lenge det ikke brenner, har man god tid.

16.10.15 20:20

Flere av oss flyr mange ganger årlig, og en del har nok bare ett øye på flyvertinnen når sikkerhetsinstruksen gjennomgås.

Til Daily Mail røper Boeing 757/767-kaptein Ken Hoke hva som egentlig skjer inne i et fly når det oppstår en nødsituasjon.

- Så lenge det ikke brenner, er røyk i kabinen eller flyet har lite drivstoff, så har man god tid i de fleste nødsituasjoner. Og man kan ta seg god tid til å løse problemet.

Kodespråk

Pilotene og resten av flycrewet har klare instrukser for hva de skal gjøre hvis et fly havner i en nødsituasjon. Kodespråk mellom kapteinen og resten av kabinpersonalet sier noe om alvorlighetsgraden til situasjonen. I Europa betyr «Pan-Pan» at det er en hastesituasjon, mens velkjente «Mayday» betyr at det dreier seg om en nødsituasjon.

En hastesituasjon innebærer at flyet trenger assistanse, men ikke nødvendigvis med én eneste gang. En nødsituasjon, derimot, innebærer at flyet trenger umiddelbar hjelp, og at det er i fare.

Kan omdirigere andre fly

Kaptein Hoke forteller at piloten til et fly som er i trøbbel, ved hjelp av et apparat som sender ut radiosignaler, kan gi beskjed til flytårnene om at de har problemer.

- Skrur man på dette apparatet, så vil all kontroll av flytrafikk i området få beskjed om at flyet har en nødsituasjon. Og så er det opp til flypersonalet å opplyse dem om nøyaktig hva situasjonen går ut på.

Når dette er gjort, vil flykontrollen prioritere flyet i luften, og til og med omdirigere andre fly i luftrommet for å få flyet i sikkerhet.

Mens piloten jobber for å lande flyet så sikkert som mulig, utspiller det seg en stor jobb inne i kabinen. Flyvertinnene og flyvertene vil umiddelbart etter at nødsituasjonen oppstår, forberede passasjerene på det som skal skje.

I noen tilfeller vil ikke passasjerene i det hele tatt få vite om at det har skjedd noe galt med flyet, for eksempel ved en liten brann i kjøkkenet, der hvor flyvertinnene og flyvertene sitter.

Mens det ved brann må handles raskt. Flycrewet setter på seg selv gassmasker, slik at de kan hjelpe flest mulig av passasjerene - som ikke selv får på seg gassmasker.

Når flyet har landet må passasjerene komme seg ut av flyet ved å skli ned skliene som felles ut av flyet.

- Ekstremt bratte sklier

Ifølge Daily Mail er flycrewet opplært til å bruke alt av sin makt på å få passasjerene ned skliene. Både dytting og sparking skal være lov so metode for å få folk ut. Skliene omtales nemlig som svært bratte og skremmende for en del.

- Disse skliene er ekstremt bratte. De er designet for å få folk ned så raskt som mulig, sier pilot, Patrick Smith.

Hvis nødlandingen skjer på vann, kan flyvertinnene og flyvertene be folk om å kle på seg ekstra klær. Dette for at de skal holde varmen lengre i vann.

Nå alle har kommet seg ut av flyet, løsnes skliene, slik at de kan brukes som flytematter i vannet.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.