Dette spiser Jan Thomas

Foto: Paul Weaver (Mediehuset Nettavisen)

Stylisten deler sin beste matoppskrift. Slik lager du «power pasta».

27.07.10 13:18

(SIDE2:) Programleder og stylist Jan Thomas Mørch Husby (43) vet å ta vare på seg selv og kroppen sin. Og det gjør han gjennom riktig kosthold og trening. Nå avslører han noen av triksene bak sin veltrente kropp.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

Side2 har startet en ny helseserie, «Ukens kjendisoppskrift», og hvem er vel mer perfekt til å svare først enn nettopp sunne Jan Thomas!

Hvor opptatt er du av å spise sunt?

- Veldig!! Kosthold for meg er like viktig som trening.

Hva har du alltid i kjøleskapet?

- Egg, soyamelk, kyllingbryst, frukt og grønt, og det er ikke fritt for at jeg har en liten melkesjokolade liggenes.

Hva spiser du ALDRI? Hvorfor?

- Pølser. Jeg synes de er ekle, og det er alt det ekle som havner på gulvet hos slakteren som blir til pølser. (Det liker jeg å tro i alle fall)

Hva er du opptatt av når du lager mat?

- At det er enkelt. Jeg liker ikke mye krydder og sauser, så det er som oftest bare kyllingbryst og noe grønt og kanskje brun naturris eller sweet potato.

Hvor handler du mat?

- Elsker Skafferiet på Frogner, men det er dyrt. Har min søndagsturer dit og nyter det, men stor sett er det Meny i Bogstadveien. Har vi middagsgjester som er uhyre sjelden får jeg Fjellberg til å lage noe for meg. Det er enkelt og ikke minst godt. Hummer med tilbehør er favoritten.

Hva er ditt beste kokketriks?

- «Hmm...», vel, jeg har ikke noe veldig spennende, men bruker eggehviter i mye forskjellig for å «adde» ekstra proteiner.

DIN BESTE OPPSKRIFT:

- Det er nok min Power Pasta som består av: Eggehviter, kylling, grønnsaker,løk, tomatsaus og speltpasta.

Jeg gjør det slik: (til to personer)

Ekstra virgin oil (fra Skafferiet) i pannen. Kutter to økologiske kyllingbryst i biter og legger i pannen med løk. Lar det «surre» i 10 minutter. Adder da eggehvitene (cirka 10 stk.) og rører alt sammen slik at hvitene blir som eggerøre. Legger så oppi alle grønnsakene (så mye økologisk som mulig). Jeg bruker mye brokkoli, squash, paprika og legger til slutt en del spinat over det hele. Setter deretter et lokk over alt og lar det «putre» på lav varme i cirka 30 min. Etter det heller jeg min økologiske tomatsauce (fra Skafferiet) over det hele og lar det varme seg sammen med maten. Pastaen legger jeg i kokende vann med litt oliven olje, gir det cirka 10 minutter, heller den ut i en sil, skyller med kaldt vann så er den ferdig. Dette er smakfullt og sunt!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.