Gå til sidens hovedinnhold

Digitalradioen på frammarsj

Oslo (NTB): Digitalradio er nå tilgjengelig i så stor del av landet at NRK og de kommersielle radiokanalene fyller vilkårene for å stenge FM-nettet i 2017.

God framdrift for radiokanalene, men bilbransjen henger etter. Dette er i all hovedsak konklusjonen når Medietilsynet legger fram sin fjerde statusrapport om arbeidet for å gå over til en heldigital radioframtid.

NRK har i dag en dekningsgrad for DAB-radio på hele 98,8 prosent, mens de kommersielle kanalene ligger på 90,8 prosent. Det er innenfor rammene som Stortinget har satt.

– De største utfordringene for bransjen de neste ni-ti månedene vil nok være å løfte den digitale lytterandelen fra 40 prosent, som siste måling viser, til 50 prosent, (som er minstekravet) og å få den norske bilparken klar til å møte teknologiskiftet, sier Line Langnes i Medietilsynet.

For av de fem slukkevilkårene som Stortinget har fastsatt er det bilbransjen som kommer dårligst ut.

Medietilsynet slår fast at de fleste nybilene som var tilgjengelig på markedet i 2013 ikke hadde DAB+ radio, verken som standard eller som ekstrautstyr. Flere leverandører har imidlertid opplyst at dette er under planlegging eller vil bli tilbudt i løpet av 2014. Det er også allerede et stort tilbud av ulike adapterløsninger fra FM til DAB+ på markedet.

– Vi har fått signaler om at markedet er i bevegelse og forventer en betydelig økning i aktiviteten på denne fronten i 2014, bekrefter Langnes.

Vilkårene må være oppfylt innen 1. januar 2015 for at FM-nettet skal slukkes i 2017. I motsatt tilfelle utsettes slukking til 2019. (©NTB)