Våren nærmer seg, og tiden for nye is-lanseringer er her. I den forbindelse har Diplom-Is dratt fram en gammel klassiker, men i ny drakt.
Det er isen Sitting Original som nå er å finne i diverse frysedisker. Kjenner du ikke igjen navnet? Det er kanskje ikke så rart.
Kan oppfattes støtende
Da isen var i salg fra 2008 til 2015 gikk den nemlig under navnet Sitting Bull. Dette har nå Diplom-Is valgt å kvitte seg med, og har i prosessen vært i kontakt med Antirasistisk Senter for råd og veiledning.
Sitting Bull er nemlig navnet på en høvding og åndelig leder for hunkpapa-siouxene, et nordamerikansk urfolk. Han er kjent for på ha ledet 3500 krigere i slaget ved Little Bighorn, et av de største slagene mellom amerikansk urbefolkning og hvite nybyggere.
Endring av navn og design er et grep de har tatt for å unngå å støte noen, forteller Mari Ellestad, direktør for strategi og kommunikasjon i Diplom-Is.
– Da vi bestemte oss for å relansere isen så vi det som nødvendig å ta en runde på det, fordi tidene endrer seg. Det som var innafor sist den var i salg, er ikke det nå.
Les også: Huset til Linda Johansen kan bli ditt for 19,5 millioner: – Blir et savn
– Ønsker ikke å støte noen
Isen kommer originalt fra Sverige, og det er også her navnet stammer fra. Hvorfor denne isen har fått akkurat dette navnet, er ikke Ellestad kjent med. Isen har vært i salg siden 80-tallet, men har de senere årene høstet kritikk for navnet og den karikerte figuren på pakningen.
Produsenten Triumf Glass valgte i motsetning til Diplom-Is å beholde navnet, men fjernet illustrasjonen. Ellestad mener de gjorde riktig valg ved å bytte også navnet.
– Vi ønsker at Diplom-Is skal være for alle, og vi ønsker ikke å støte noen. Vi ønsker ikke å bruke urbefolkning og minoriteter i markedsføring. Samtidig ville vi beholde det unike ved isen slik at den var gjenkjennelig for kundene, og derfor landet vi på navnet «Sitting Original».
Hun forteller at det har vært svært stor etterspørsel og engasjement i sosiale medier for å få tilbake denne isen, og er ikke redd for negative reaksjoner på navnebyttet.
– Jeg har sett lite kommentarer på akkurat det. Det virker som de fleste bare er glad for å ha tilbake isen, og det er det viktigste. Jeg tror alle forstår at man må henge med i tiden.
Les også: «Nils» må hente mat hos Frelsesarmeen: – Dyrt å være fattig i Norge
– Spilte på stereotypier
Bruk av urfolk i markedsføring har fått oppmerksomhet de siste årene. Blant annet valgte Nortura å endre navnet på de folkekjære Joika-kakene til VILTi, og endret design blant annet ved å fjerne den karikerte samegutten på pakningen.
Diplom-Is selv har tidligere også gjort endringer da de byttet design på sin logo. Den kjente figuren som tidligere bar navnet «Eskimonika»heter nå enkelt nok bare «Diplom-Is Jenta» og bærer ikke lenger en selskinnsdrakt inspirert av urfolket på Grønland.
Leder ved Antirasistisk Senter, Hatem Ben Mansour berømmer Diplom-Is for å ha tenkt seg om før de relanserte produktet.
– Jeg syns de har gjort dette på en fin måte, og jeg synes vi har kommet til en grei løsning, sier han til Nettavisen.
– Hva mener du er det problematiske ved det gamle navnet og designet?
– Den spilte jo veldig på stereotypier om urbefolkning, og det er jo noe spesielt å bruke det navnet når isen ikke har noe med Sitting Bull eller amerikansk urbefolkning å gjøre.
– Kan det ha vært ment som en hyllest til høvdingen og amerikansk urbefolkning?
– Det kan jo være, men i så fall burde den jo hatt en nær tilknytning, eller være av urbefolkningen selv. Det får i hvert fall ikke den assosiasjonen for meg.
Han påpeker at han synes det er bra at det settes fokus på at Diplom-Is gjør dette før lansering, og at temaet ikke kun blåses opp de gangene skaden allerede er skjedd.
– Det er faktisk bedre å få tillatelse enn tilgivelse, og ikke all PR er god PR. Da er det bra at man får litt oppmerksomhet når man har gjort noe smart i forkant.