Den siste tiden har diskusjonen om joikakaker preget det norske nyhetsbildet. Flere mener at joikakakenes logo med den karikerte samegutten er forhistorisk, og kritikken har kommet fra flere hold de siste ukene. Nortura hadde også før kritikken planer om å gjøre endringer, men ønsker etter kritikken å møte Samerådet før de bestemmer seg for hva de eventuelt gjør.
– Vi har ennå ikke bestemt hva som skal endres, sa kommunikasjonsrådgiver Marthine Haugen Petersen i Nortura til Nettavisen i forrige uke.
Nå skriver NRK at også Diplom-is vurderer å endre sin logo - nemlig maskoten ved navn «Eskimonika», som opprinnelig ble tegnet på 1930-tallet.
– Ønsker ikke å krenke
Ifølge marketing- og produktutviklingsdirektør Anne Borgen Sturød brukes ikke navnet lenger, og NRK skriver i tillegg at Diplom-is vil fjerne dette fra sine nettsider.
- Vi ønsker ikke krenke noen med logoen vår, og beklager selvfølgelig hvis vi gjør det, skriver Sturød til NRK.
Les også: Samegutten og Joika-navnet kan bli fjernet
Selskapet er nå i et designprosjekt. Et av temaene i prosjektet er firmaets logo og hvordan den skal se ut fremover.
– Vi ønsker å ta med oss de positive verdiene som finnes i logoen, men vil også gjøre tilpasninger slik at vi ikke krenker noen samtidig som man skal kjenne oss igjen, skriver Sturød om prosjektet.

Nå kommer isen tilbake
Faser ut «Høvding»
NRK melder også en annen nyhet, nemlig at Hatting, som fører hamburger- og pølsebrød med navnet «Høvding» med en tegning av en mann fra det amerikanske urfolket, skal fases ut.
Aina Hagen, direktør for markedsføring og innovasjon i Lantmannen Unibake Norge, forklarer at det stammer fra 2003, og skulle skape en kobling til amerikansk kultur.
Hun forklarer at de i løpet av de siste to årene har jobbet med å nedtone bruken av Høvdingen i deres markedsføring.