Disse ballene gir magemuskler

Foto: Side2 (Mediehuset Nettavisen)

Skal også være bra for stive PC-skuldre.

23.07.10 13:43

(SIDE2:) Side2 har testet Toning Ball.

Mer fra Side2.no: Besøk forsiden

- Toning Balls er et redskap for å gjøre styrketreningen mer effektiv og utfordrende, sier daglig leder Rikke Schilinger ved Pilates Room.

Dynamiske bevegelser med de små grå ballene gir trening med fokus på mage, rumpe, lår, og er også god trening for skuldre og balanse.

- Dette skiller seg fra vanlig pilates ved at tempoet er høyere, og man jobber mer med bein og armer. Det er også virkelig trening for biceps, triceps og skuldre. Mange har vonde skuldre i dag fordi de sitter mye stille foran for eksempel PC-en, da er det viktig med disse ballene. Svingeeffekten er bra for skuldermuskulaturen.

HVA: Pilates med Toning-baller.

Toning ballene er fylt med sand, luft og tungtveiende gelè. De veier 1 eller 1,5 kilo. Ballene er et supplement til tradisjonell pilates-trening.

Treningsformen er utviklet av Pilates Room, som har hentet inspirasjon fra STOTT pilates i Canada.

HVORFOR: Toning Balls trener i utgangspunktet hele kroppen. Treningen skal gjøre deg både strammere i kroppen og sterkere. God trening for rumpe, lår, armer, rygg, skuldre og mage.

- Mange som har trent en stund, enten det er pilates eller styrke, har gjerne behov for et nytt element for å utfordre skuldertreningen, og for å kunne trene magen stående. Når du svinger armene med en kilo i hver arm så har det effekt på magen, mener Schilinger.

HVORDAN: Toning Ball er noe likt pilates, men med høyere tempo. Ballene gjør at dette er en mer dynamisk treningsøkt enn ren pilatestrening. Det er stor variasjon i øvelsene, og mye svinging av armer, og bevegelse av bein. På treningssenter utføres timen til musikk, og det loves både svette og høy puls. En normal Toning Ball-time varer i 60 minutter.

Mens du holder ballene utføres øvelser både på mage, rygg og stående. I og med at ballene er bløte kan de brukes under føttene, ryggen og bekkenet.

Ønsker du å trene hjemme, som Side2 har testet, er du avhengig av å kjøpe DVD-en med Toning Ball-trening, og ballene. Da får du instruksjon i grunnprinsippene, og treningsprogram.

HVEM: Passer for alle. Spesielt bra trening for personer med stillesittende yrke. En fordel er å ha noe erfaring med grunnprinsippene i pilates fra før.

- Vi anbefaler likevel ikke denne treningsformen for personer som har skader. I tillegg lønner det seg å ha en viss forståelse for grunnelementene når det gjelder å stabilisere mage og rygg. Man skader seg ikke ved å gjøre denne treningsformen, men du har mer utbytte av Toning Ball om det gjøres riktig, sier Schilinger.

HVOR: Pilates Room, eller du kan skaffe deg Toning baller og trene hjemme.

Har du tips til en kul treningsform? Send oss e-post her.

SIDE2 MENER: Man blir ikke veldig svett og andpusten av denne treningsformen, men det merkes likevel skikkelig i armene og magemusklene - i hvert fall dagen derpå. Så at dette er effektiv trening er det ikke tvil om. Side2 testet treningstime med Toning baller hjemme i egen stue. Et minus generelt med hjemmetrening er plassmangel, og følelsen av at det er litt «ekkelt» å trene der man oppholder seg til daglig. I tillegg er en personlig mening at å trene på senter gjør at man blir mer gira, yter mer og kan få instruksjon på hvordan øvelsene skal gjøres riktig. Stort pluss med hjemmetrening er selvsagt at man kan trene akkurat når man vil!

Toning balltrening går mye raskere enn vanlig pilates, så vi anbefaler at du har pilateserfaring fra før, eller tar deg god tid til å lære grunnprinsippene i treningsformen - på DVD-en får du fin innføring.

Denne treningsformen er uansett gøy, utfordrende og annerledes. For vår del tok det skikkelig på magemusklene!

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.