Disse bestemmer dine reisevaner

Med flyselskapene og reiseselskapene på nett, er verden bare tasteklikk unna. Noen har vært tidligere ute enn andre.

Med flyselskapene og reiseselskapene på nett, er verden bare tasteklikk unna. Noen har vært tidligere ute enn andre. Foto: Montasje

Foretrekker du sydentur eller storbyferie?

28.10.11 11:02

Nettavisen fyller 15 år den 1. november. I anledning jubileet har vi gått igjennom netthistorien i Norge for å nominere aktører, personer, firmaer og nettsider som har påvirket og formet den netthverdagen vi dag ser.

BAKGRUNN: Det vil aldri skje igjen

Hvordan reiste vi egentlig før digitaliseringen billettbestilling? Erindringer om flybilletter i posten er vage, venting ved billettluker likeså.

Verden - bare tasteklikk unna
Internett har utvilsomt gjort verden mer tilgjengelig, og global forflyttelse er bare tasteklikk unna. Flyselskapene har vært flinke til å tilby brukervennlige bookingsystemer, og gjør stadig forbedringer for å forenkle reisen for passasjerene. Vi reiser billettløst og effektivt, og på noen flyginger trenger man ikke engang å sjekke inn.

Både teknologi og konkurranse selskapene mellom har kommet reisende til gode og flere aktører har på ulikt vis satt sitt preg på dagens reiseliv.

Internett ikke en flopp
I 2005 meldte Dagens Næringsliv at Internett likevel ikke var en flopp, slik et gammelt leserinnlegg fra 1996, ført i pennen av Leif Osvold spådde. Ni år senere dementerte han, og måtte medkjenne at han mildt sagt feilaktig hadde dømt Internett nord og ned.

Flyreiser mest solgt
Dette var ikke minst en sannhet for reiseaktørene samme år. Ifølge månedstall fra TNS Gallup handlet 92 prosent av nettbrukerne på Internett. Reiseaktørene kom best ut av det, og hele 48 prosent oppga at de har handlet det som var 2005s mest solgte produkt på nettet, nemlig flyreiser.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Holm, Morten

Flyselskapene

Tungvekteren
Flyselskapene har tilpasset sine tjenester til et i økende grad globalt marked, ikke bare gjennom reisemål, men også ved å tilby brukervennlige nettsider og mobile tjenester.

I Norge kommer vi ikke utenom tungvekter SAS, som har fraktet opp mot 25 millioner passasjerer på sine flyginger siden oppstarten i 1946. Selskapet har preget norsk reiseliv i lang tid, og har tilpasset sine tjenester i tråd med den digitale utviklingen.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Foto: Hans Olav Nyborg

Jokeren
Norwegian har fra begynnelsen av 2000-tallet seilt opp som en betydelig aktør i markedet. Selskapet ble startet i 1993, og har etablert seg som det nest største flyselskapet i Skandinavia samt det tredje største lavprisselskapet i Europa.

Med konkurransedyktige priser og enkle løsninger, har Norwegian hatt en betydelig vekst de senere årene. I 2010 reiste over 13 millioner passasjerer med Norwegian. Selskapet har om lag 2500 ansatte.

Norwegian hadde nok ikke vært det samme uten sitt ansikt utad, Bjørn Kjos. Han har vært administrerende direktør siden 2002. Her har han bygget opp Norwegian Air Shuttle til å bli hovedkonkurrenten til SAS i Norden, en posisjon Norwegian inntok etter få års konkurranse.

Selskapet har vært fremoverlent hva teknologisk utvikling gjelder, og var tidlig ute med sin lavpriskalender på nett.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Reiseoperatørene

Flyselskapene er imidlertid ikke alene om å prege digitaliseringen av reiselivet. Reiseoperatører og reisebyråer har vært på nett siden 90-tallet, og tilbyr et mer komplett reisetilbud som inkluderer pakkereiser, fly, leiebil, forsikringer, overnatting og gjøremål.

Reisefeber.no ble i 1998 lansert som den mest komplette reiseportalen i Skandinavia. Etter å ha drevet på i noen år, satser byrået stort på pakkereiser, og er med på å revolusjonere reiselivsbransjen i Norge med nye selvbetjeningsløsninger på nett.

Ving har gledet charterglade nordmenn i over 50 år, og er landets største reisearrangør. Selskapet har spilt en hovedrolle i nordmenns reisepreferanser, og hvert år velger over 400 000 å la seg friste av Sydens sol og varme via Vings tjenester. Ving var også tidlig ute med sydenshopping på nett.

Amadeus bør også nevnes i denne sammenhengen, det ble grunnlagt i 1987 av Air France, Iberia, Lufthansa og SAS. Selskapet er ledende innen den globale reiselivsnæringen og leverer blant annet teknologiske løsninger til både reiseleverandører og reisebyråer - også på nett.

Amadeus er både et verdensomspennende nettverk som forbinder reiseleverandører og reisebyråer, og en leverandør av en omfattende portefølje av IT-løsninger.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Hotels.com startet så tidlig som i 1991, som en del av Expedia-gruppen. Hotels.com tilbyr mer en 120 000 hoteller, B&B, og betjente leiligheter verden over. Om en kunde kan finne det samme tilbudet billigere enn de har forhåndsbetalt på Hotels.com vil nettstedet matche dette. Lovnaden er at uansett om du booker et femstjerners luksusrom eller tostjerners økonomirom, vil du ikke finne et bedre tilbud.

Selskapet har også vært tidlig ute med å involvere brukernes egne erfaringer, og har om lag 1,8 millioner anmeldelser fra kunder som faktisk har bodd på de forskjellige hotellene som kommer andre reisende til nytte.

De europeiske nettsidene ble lansert i Storbritannia i 2001 og har nå flere millioner unike brukere hver måned.

De nominerte er

  • Norwegian
  • Hotels.com
  • Amadeus

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.