RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse bildene er tatt med én times mellomrom

(Faksimile Daily Mail)
Sist oppdatert:
Den personlige treneren avslører hvordan man «jukser seg» til fitnesskropp.

(SIDE2): Vil få frem sannheten om før- og etterbilder.

Kun en illusjon
Andrew Dixon heter mannen du ser på bildene. Han er personlig trener, blogger og skribent hos avisen Huffington Post.

I sitt nyeste blogginnlegg forklarer Dixon hvordan vi lever i en verden som består av illusjoner, falske løfter og manipulerte bilder og sikter spesielt til fitnessindustrien.

«Jeg har arbeidet som personlig trener i mer enn 11 år og både venner og kunder forteller meg stadig om den nye dietten eller treningsprogrammet som vil få de til å se helt smashing ut. Grunnen for at disse kampanjene blir så populære skyldes i hovedsak av god markedsføring og måten de presenteres på», skriver den personlige treneren.

Han nevner blant annet lyssetting og Photoshop som to av de viktigste hjelpemidlene til å få «fleksebildene» til å se best mulig ut.

Handler om lys og skygge
For å bevise at det i mange tilfeller ikke er snakk om å faktisk være på en spesiell diett eller at man trener seg til en bra kropp, ønsket Dixon å vise hvordan man kun ved noen få grep kan få fitnessformen på rekordkort tid.

Da veide han 84 kilo og hadde 16 i fettprosent.

Først tok han bilde av seg selv i en slitt blå shorts med ustelt hår og skjegg, med forklaring om at han føler seg oppblåst.

Deretter barberte han seg på hodet, fjernet skjegget og hår på brystet og skiftet til et par svarte shorts.

Så utførte han noen sett med push-ups og chin-ups for å stramme muskulatiren. Da han skulle knipse bilde nummer to tilpasset han lyset i rommet for å skape muligheter for mer skygge. Til slutt var det bare å posere samtidig som han strammer magen og magemusklene.

«Som dere ser er ikke jeg noen bodybuilder, men jeg har nok muskler til å benytte meg av skyggene som treffer meg fra det viktige lyset som kommer ovenfra», forklarer han.

For å tydeliggjøre sitt budskap gjorde Dixon det samme trikset noen uker senere. Da veide han 90 kilo og hadde en fettprosent på 19, og ikke overraskende ble bilderesultatet det samme.

Se alle bildene på Andrew Dixons blogg her.

Ikke sammenlign deg selv med andre
Dixon påpeker at hele poenget med bildene og blogginnlegget er at du ikke skal prøve å se ut som personen på et slikt typisk «ekstrem forvandling»-bilde.

Han mener at du gjerne må bli inspirert, men å spise lavkaloriprodukter og ha endeløse økter med kondisjonstrening er ikke veien å gå.

Den personlige treneren sier man bør droppe å sammenligne seg selv med andre og heller fokusere på å spise sunt, være i aktivitet og å få nok søvn.

Videre skriver Dixon at det er viktig å tilbringe tid med de personene man føler seg vel med og at du ikke skal straffe deg selv om du av og til spiser usunne ting, som for eksempel en kjeks.

«Vi bruker altfor mye tid på å suge inn magen og stille oss opp i posisjoner for å se ut slik vi tror andre vil vi skal se ut. Ikke kast bort energien din på å konkurrere mot alle andre. Det er bare lyssetting og speil».

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere