Gå til sidens hovedinnhold

Disse bilene velger idrettsgutta

Store forskjeller på norske og utenlandske stjerner - sjekk listen her!

(LXUS.no) Profesjonelle idrettsstjerner kjører ofte fine biler – i hvert fall i utlandet, hvor det virker som en profftilværelse avler interessen for luksuriøse kjøretøy. Men i vårt lille land i nord, har ikke atletene de råeste kjøretøyene.

Amerikanske idrettstjerner har både høyere lønn og høyere krav til transportmidlene sine enn våre egne idrettshelter, og mange kjører ifølge Forbes både dyre og svært sjeldne biler.

LES OGSÅ:
Jobb om dagen, fest om natten
Kjøp hus - få Bentley
Hva sier kona til dette?

Første gang den amerikanske golfstjernen Michelle Wie kjørte bil, kjørte hun en svær Hummer opp på en rampe, over noen trestammer og smalt rett i en gjørmepøl – alt mens foreldrene hennes satt i baksetet.

- Foreldrene mine ble helt gale, de trodde jo de skulle dø. Jeg elsket det, ler Wie.

Golfstjernen har tjent mer enn 7,2 millioner kroner siden hun ble profesjonell i 2005. Da var hun bare 17 år. Siden da har den selvutnevnte bilentusiasten oppgradert bilparken sin en hel del. Når hun skal til timene sine ved Stanford University, kjører hun en sort BMW X5, mens når hun er hjemme i Florida kjører hun en hvit Mercedes-Benz GL550.

En bil her, og en bil der

Wie er ikke den eneste som elsker biler. Det ser ut som det følger med det å være en profesjonell idrettsutøver. Den dominikanske baseballspilleren Hanley Ramirez, som spiller for laget Florida Marlins, eier ikke mindre enn seks biler, inkludert en Bentley Continental og en Mercedes S63 AMG. Han har bare fire av dem hjemme i Florida for han må jo ha to å velge mellom når han er i hjemlandet Den Dominikanske Republikk.

Basketballspilleren Lebron James har en spesialdesignet Ferrari F430 Spider, som er kabrioletversjonen av F430. De fleste husker nok den norske fotballspilleren John Arne Riises stunt da han kjøpte en rød Ferrari F430 i 2005. Den fikk så mye medieoppmerksomhet at han senere solgte den.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Delvis glede, delvis jobb

Sponsoravtaler i millionklassen mellom bilfirmaer og kjente idrettsutøvere, hjelper også til med å forene bilverdenen med sportsuniverset. Tennisstjernen Maria Sharapova fikk en avtale med Land Rover i 2006 som var verdt 22 millioner kroner. Og Tiger Woods tjente visst 42 millioner kroner på å representere Buick. Den avtalen ble dessverre kansellert i 2008 på grunn av kutt i firmaet General Motors.

En av de første tingene baseballspilleren Kenshin Kawakami gjorde da han flyttet fra Japan, var å kjøpe en sort Maserati Grand Turismo S. Atlanta Braves-spilleren eide da allerede en Lamborghini Murcielago, men trengte noe mindre oppsiktsvekkende han kunne kjøre med i USA. Der koster Maseratien rundt 800.000 kroner, mens Lamborghinien kostet svimlende 1,3 millioner kroner mer.

- Det jeg liker med bilen er utseendet, hvordan den er ekstremt luksuriøs, men samtidig ikke er for oppsiktsvekkende. Den har et skikkelig raffinert og elegant design, sier Kawakami ifølge Forbes.

Ny stjerne, gammel bil

Å drive med profesjonell idrett virker nesten som en sikker måte å bli bilentusiast på. Hva skal man ellers gjøre utenfor sesong og med så høy lønn til rådighet? Overraskende nok tenker ikke alle atleter sånn, en annen baseballspiller på Atlanta Braves, Chipper Jones, kjører en Ford F-150, som er en type truck med lasteplan. Ikke særlig imponerende.

Tom Brady, en av de mest medieomtalte amerikanske fotballspillerne og ektemannen til supermodellen Gisele Bündchen, slår ikke så veldig stort om seg han heller. Brady kjører nemlig en Audi S5, som bare koster 300.000 kroner i USA og ikke er så mye å skryte av blant virkelige bilentusiaster.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Men Brady nøyer seg ikke bare med én bil. Han kjører også en sjelden Audi R8 til nesten 700.000 kroner. Den passer sammen med hans kjendisstatus som den mest betydningsfulle spilleren under to Super Bowls, og som vinner av tre. Men selv om Brady har en avtale med Audi nå, har han visstnok elsket bilmerket lenge før Audi tok kontakt. Det er en perfekt match mener Audi-sjefen Scott Keogh.

Audi ble nylig den offisielle sponsoren av baseballaget New York Yankees, og Keogh mener at grunnen til denne entusiasmen for biler hjelper atletene med å skape et bilde av seg selv som tilhengerne deres kan se opp til.

Beskjedne biler i idretts-Norge

Norske idrettstjerner ser ikke ut til å være så interesserte i å imponere fanskaren sin med kostbare doninger, og velger en litt mer nøktern stil bak rattet. Et stikkord som går igjen når de norske atletene skal velge bil, er at den må være praktisk.

Den 28 år gamle hoppstjernen Bjørn Einar Romøren fra Hosle i Bærum har akkurat byttet ut en Jeep Patriot med en romslig og praktisk Volvo V70.

- Som hopper er det veldig viktig å ha en praktisk bil så jeg kan komme meg frem til hoppbakkene, sier Romøren til LXUS.

Hoppere har en del preferanser når det kommer til bilvalg mener han, som at bilene må være pålitelige, gode bruksbiler og ha masse plass til alt utstyret. Men selv om Romøren fremstår som ganske beskjeden i bilveien, er det vel heller lønnsnivået som setter en demper på bilentusiasmen.

- Jeg ville nok hatt litt større motor om jeg var mangemillionær, men nå må jeg tenke praktisk og økonomisk. Og du skal ikke se bort fra at jeg skaffer meg en Jeep Wrangler uten tak og med store hjul som er helt ubrukelig å kjøre, men veldig morsom. Jeg må bare bli ferdig med hoppingen først, sier Romøren.

En annen som tenker nyttig er Lillestrøm-spilleren Espen Søgård (29). Han er familiefar og kjører en cirka to år gammel Peugot 307.

- Det er ikke så mange i Norge som har sportsbiler, du må vel til utlandet for å finne det. Men noen legger nok mer vekt på bil, jeg tenker mer på at den går fra A til B, og da er jeg fornøyd, sier Søgård.

Når Henning Solberg (36) konkurrer, får han nok utløp for de fleste guttedrømmer; han får kjøre vilt, rått og raskt. På privaten kjører Solberg en Ford Focus ST, noe som kanskje ikke er noe sjokk ettersom han kjører for Ford når han konkurrerer også. Man hadde kanskje forventet seg noe mer spennende enn en Ford av en som er så bilinteressert som ham, men ifølge rallykjøreren blir all kjøring blir kjedelig sammenliknet med den han gjør på banen.

Det er ikke akkurat noe sinke Solberg har nå heller, for privatbilen hans har hele 225 hestekrefter.

- Dessuten har nok ikke norske idrettsfolk behov for fine biler, og det er uansett ikke så bra veiforhold her til lands, sier Solberg til LXUS.

Dramatikk på motorveien

Ikke mange norske toppidrettsfolk kjører råflotte biler, men de fleste har et fremkomstmiddel av en eller annen fasong. Unntaket er freeride-kjøreren Fred Syversen (43).

Syversen satte i fjor verdensrekord i klippehopp da han utilsiktet kjørte utfor en klippe på 107 meter under en filminnspilling i Alpene. Men også på landeveien har den rutinerte frikjøreren opplevd dramatikk.

Den forrige bilen han hadde, en BMW 530i, brant opp på motorveien, og nå er Syversen – helt ufrivillig – uten bil.

- Bilen tok fyr mens en kompis og jeg kjørte. Vi hadde knapt nok tid til å komme oss ut selv. Det hele var svært dramatisk, det rant bensin bortover veien og politiet kom og sperret veien, og ikke trodde de på meg hos bilforhandleren heller, forteller Syversen til LXUS.

I freeride-miljøet er det i følge Syversen ikke så mange fine biler, det går mest i den praktiske og nedslitte typen. Men det er selvfølgelig noen som liker å flotte seg. Enkelte av freestyleguttene har skaffet seg noen hissige biler, som av de svenske som har skaffet seg en Lamborghini Gallardo. Syversen begynner nok å se at han også har behov for et transportmiddel, men en sportsbil blir det nok neppe i nærmeste fremtid.

- Jeg begynner å trenge en bil nå, men det blir nok noe praktisk som en stasjonsvogn-type med plass til utstyr, ski og sykler, sier Syversen.

Se Syversens dramatiske rekordhopp her:

HTML EMBED

Har du et luksustips?Send det til LXUS!

Reklame

Black weekend: Salgene fortsetter - Her får du oversikten du trenger