RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse driver deg til vanvidd

Sist oppdatert:
56 minutters venting var toppen da vi testet telefonservicen til 12 store bedrifter. Hør skrekkeksemplene og les dommen.

(SIDE2): En kjapp ringerunde viser at noen firmaer tilbyr pausemusikk til sine ventende kunder, mens andre sysselsetter oss med den tradisjonelle ringetonen eller uendelige tastekombinasjoner.

Sjekk testresultatene og hør opptak av vår telefontest lengre ned

Sistnevnte løsning er kanskje den absolutt mest irriterende, spesielt om man taster feil eller likevel ender opp med 15 minutter i kø etter at man først har tastet seg gjennom ulike menyer.

Les også: - Disse hater vi mest

Verstingen Lånekassen
Side2 tok en ringerunde til flere firmaer for å sjekke hvordan de underholder sine kunder mens de venter på å få hjelp.

Testpanelets tilbakemeldinger var at pausemusikk ikke nødvendigvis redder dagen.

Ta debatten på ME

Testens versting er Lånekassen som serverer klassisk musikk som stadig avbrytes av automatiske svarere som sier at det er stor pågang. Noe som ikke er noen overdrivelse.

Som du kan høre i lydklippet under var ventetiden hos Lånekassens kundeservice utrolige 56 minutter da Side2 ringte dem.

Prioriterer nettsidene
- Det er jo selvsagt ikke så bra å måtte vente i 56 minutter. Men vi har tatt et valg om å prioritere våre nettsider, og jeg er overrasket om ikke mange av dem som står i telefonkøen kunne fått hjelp på nettet, sier informasjonssjef i Lånekassen, Wenche Merli, til Side2.

Merli opplyser at deres selvbetjeningsløsninger på nett nylig vant førsteplassen i en kåring Norge.no gjennomførte.

- Men dette hjelper ikke dem som står fast i telefonkøen?

- Nei, det gjør dessverre ikke det, sier Merli.

Sparer penger på Tono-avgiften
Leder for Lånekassens kundesenter, Marte Stang Midttund, sier til Side2 at de får reaksjoner på pausemusikken.

- Rundt halvparten mener den er forferdelig, mens den andre halvparten mener den er fantastisk.

Lånekassen har klassisk musikk i pausen, noe som ikke er tilfeldig.

- Det er billigere i forhold til Tono-avgiften, sier Midttund.

Hun avviser at køen onsdag ettermiddag var på 56 minutter. Side2 tok opp samtalen hvor det informeres om dette (sjekk lydklipp lengre ned), men den reelle ventetiden er ikke like lang som den estimerte, mener Midttund.

Hun forklarer at loggen deres viser at det lengste noen ventet i kø onsdag da Side2 ringte Lånekassen var 20 minutter.

At man blir forespeilet nesten en time i køen kan jo kanskje bidra til at noen faller av lasset.

Vi ringte 12 bedrifter. Her er testresultatene:

Norwegian
Kom rett igjennom på første forsøk på flere tastevariasjoner. Da er det helt greit at vi ikke får servert pausemusikk eller annen tidtrøyte.

NSB – kundeservice
Ingen pausemusikk, vi traff rett på en kundebehandler. Hva er vel bedre enn det?

Statens Lånekasse
Statens Lånekasse gir deg først valgene mellom personlige opplysninger, den automatiske tjenestene kassafonen eller å snakke med kundebehandler.

Vil man sistnevnte blir det helt stille en lang stund, før en automatisk telefonsvarer sier: «Vi har stor pågang og alle våre kundebehandlere er opptatt. Vennligst ring tilbake senere».

Det er svært vanskelig å komme gjennom til Lånekassen, så å si umulig, og du blir stort sett bedt om å ringe tilbake eller henvist til «dine sider». Pausemusikken er forferedelig.

Det er svært frustrerende om man trenger å snakke med en person fra kundeservice, eneste alternativ blir å sette seg på T-banen til kontorlokalene på Økern.

Lydklipp: Slik underholder Lånekassen deg

Get (Tidligere UPC)
Velger man å kontakte Get om deres tv-tilbud får man fire ulike tastemenyer etter hverandre før pausemusikken setter inn. Den er ofte en blanding av ballader i beste Klem FM-stil, som for eksempel Daniel Bedingfield. Men man får også mer ungdommelige takter.

En skjærende kvinnestemme som avbryter hele tiden med at alle kundebehandlere er opptatt ødelegger imidlertid pausemusikken totalt, uansett sjanger man måtte få servert. Når hun ikke snakker avbrytes du til stadighet av reklame for Get-produkter. Det er mye pausemusikk på Get ettersom køen tilsynelatende er uendelig, men de stadige avbruddene gjør at den ikke har noen beroligende effekt.

De tilbyr seg imidlertid å ringe deg tilbake om dette blir for mye for deg. Noe som er å anbefale.

Lydklipp: Slik underholder Get deg

Telenor mobil
En kvinnestemme ber deg om å taste inn ditt mobilnummer. Så følger en kort melding om antatt ventetid. Vi forsøkte to ganger og ventetiden var på under ett minutt begge gangene. Musikken var blant annet coverversjoner av «Come Together» og «Hallelulja», og Telenors mobilkundeservice var alt i alt en behagelig opplevelse.

Lydklipp: Slik underholder Telenor deg

NextGentel
Kom igjennom på sekundet da vi tastet oss videre til salgsavdelingen. Da vi tastet oss videre til avdeling for problemer med internettoppkoblingen måtte vi igjennom en smertefull og lang forklaring på hva vi skulle taste og hva vi kunne sjekke på nettsidene til NextGentel.

Endelig kom pausemusikken: country & western, etterfulgt av av Cornelis Vreeswijks sang om barn på Karl Johan. Han ble avbrutt fra tid til annen av en mannsstemme som forklarte hvor sent køen går. Vi brukte åtte minutter på å nå en kundekonsulent.

Lydklipp: Slik underholder NextGenTel deg
Lydklipp2: Slik underholder NextGenTel deg

Canal Digital
Når man kontakter Canal Digital ønskes man først velkommen til Canal Digital før man får fire tastevalg. Dette for å identifisere deg som kunde opplyses det om; Du taster altså inn 1 om du er kunde, 2 om du ikke er kunde også videre. Når identifiseringen er et faktum kommer du til en ny meny hvor du må tilkjennegi om du ringer angående parabol, kabel-tv eller to andre valg. Også her får du fire valg. S

å tror du endelig du kommer gjennom, fordi telefonstemmen sier et lite øyeblikk du settes nå over til en kundekonsulent, men nei, da kommer du til en stemme som ber deg vurdere å ringe på et senere tidspunkt fordi det er stor trafikk eller gå inn på nettsidene www.canaldigital.no. Så får du igjen en meny hvor du faktisk må trykke stjerne for å snakke med en kundekonsulent. Det eneste positive etter denne labyrinten av menyer er at det bare tar noen sekunder etter at du har trykket stjerne før noen faktisk tar telefonen. Det hele er over på fem minutter.

Tele2
Velger du å kontakte Tele2 får du først fire valg – vi velger tasten for mobiltelefoni får deretter en ny meny. Denne består kun av to valg, noe som er ganske utrolig. Kontantkort eller andre henvendelser. Da vi velger andre henvendelser får vi beskjed om å ta ut sim-kortet og sette det inn igjen, før telefonstemmen igjen sier:

«Hvis ikke dette løser problemene dine, så foreslår vi at du ring igjen.» Ikke lenge etter ringer det og du tror du allikevel skal få hjelp uten å ringe opp igjen. Men da blir du satt over til en ny automatisk telefonstemme som ber deg bruke de automatiske tjenestene på dette nummeret, før det faktisk ringer igjen og en virkelig person plukker opp røret. Heldigvis ikke så mange menyvalg, men litt tungvint allikevel. Vi brukte omtrent tre minutter på å få kontakt.

Posten
Du må først oppgi om du er privatkunde eller bedrift. Deretter gir den automatiske svareren deg tre valg utefra hva det er du lurerer på eller trenger hjelp til.

Overraskende er det at uansett hvilke av tjenestene du velger så kommer du rett til ringetonen og det er kort ventetid før telefonen blir besvart av kundeservice- og det selv om det nærmer seg jul.

Netcom
Tre valg og beskjed om å slå inn nummeret om du er abonnent hos Netcom.

Ingen musikk før etter to minutter. Når den først kommer er det tradisjonell fløytemusikk som spilles, men da ikke i noen panfløyteversjon. Etter fem minutter i kø var det slutt på ventingen.

Lydklipp: Slik underholder Netcom deg

Elkjøp
Mye informasjon og fire valg. Ingen musikk og Monica tok telefonen etter bare to minutter.

SAS Braathens
Ingen pausemusikk. Kun en mann som geleider deg gjennom valgmulighetene. Første gang forsøkte vi alternativ seks, kundeservice. Der var det ingen ventetid. Andre gang forsøkte vi billettbestilling. Det viste seg å være litt vanskeligere. Mange alternativer virker forvirrende. I tillegg gnålte mannestemmen om Eurobonus-nummer selv om vi ikke hadde. Totalt gikk det fire minutter fra vi slo nummeret til vi fikk svar. Ikke så aller verst.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere