RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse fikk deg til å dra kortet

Foto: Shutterstock (Shutterstock)
Sist oppdatert:
Netthandel har vært veldig viktig for norsk nettutvikling.

Nettavisen fyller 15 år den 1.november. I anledning jubileet har vi gått igjennom netthistorien i Norge for å nominere aktører, personer, firmaer og nettsider som har påvirket og formet den netthverdagen vi dag ser.

Netthandelens historie i Norge er en rekke med forskjellige innsatser som ikke alle har slått like godt an. Noen har likevel stått igjen der svært mange slag har vært kjempet. Vi har plukket ut noen vinnere fra en meget lang historie som har blitt nominert.

Finn.no

Dette var ikke den første rubrikksatsingen i Norge, og heller ikke den første fra store medier. Dagbladet og Nettavisen lanserte en felles rubrikktjeneste i 1997. På samme tid hadde Nettavisen jobbtjenesten nettjobb.no, og det fantes også andre rubrikktjenester på større eller mindre skala. TV 2 hadde også sitt TV2Torget på tekst-tv og nett. Det var likevel Finn.no som ble den store suksessen etter at tjenesten ble lansert i mars 2000.

Finn.no gjorde det fullstendig stuerent å kjøpe og selge på nett, og er en av de største norske nettsuksessene. I samme åndedrag bør også auksjonstjenesten QXL nevnes, som kom i 1999.

Norsk Tipping

I mai i 2002 åpnet Norsk Tipping for spill gjennom Internett. Det ble brukt en egenutviklet smartkortteknologi, som man senere har gått bort i fra. Teknologien brukes nå ved spill hos kommisjonærer. Opp mot 20 prosent av alle spill hos Norsk Tipping gjøres nå på nett og mobil, noe som gjør Norsk Tipping til den største aktøren på netthandel i Norge.

Der Finn.no gjorde salg og kjøp til noe vanlig så gjorde Norsk Tipping det stuerent å bruke kortet på nett for nordmenn flest.

Restplass.no

Dette nettstedet kom i 2000, og var ikke det første reisenettstedet i Norge. Selskapet ble etablert i 2000 av Jason Eckhoff, og har blitt det mest kjente nettstedet for reisekjøp i Norge. Ving.no bør også nevnes under reise, som en av de første proffe aktørene som gjorde nettbestilling greit og enkelt.

Amazon.com

Den amerikanske nettbutikken har vært enormt viktig for hvordan norsk netthandel har utviklet seg. Nesten hvert eneste norske postkontor er daglig full med pakker fra amazon.com.

Vinnerne av kategorien offentliggjøres 1.november.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere