RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Disse flyselskapene er for utrygge for Europa

Foto: Meridian Airways
Sist oppdatert:
- Man bør ha et litt årvåkent øye til hvilke selskap man reiser med, sier flyekspert.

I en ny rapport fra EU kommer det fram at 269 flyselskaper fra 21 forskjellige land er nektet adgang til europeisk luftrom.

Se listen nederst i saken.

- Dette er et høyt tall. Men mange av disse flyselskapene er små selskaper. Når man reiser i disse landene, så bør man ha et litt årvåkent øye til hvilke selskap man reiser med, sier flygesjef i Norwegian, Tomas Hesthammer, til Nettavisen.

- USA er tryggest
Flyforbudet skyldes at selskapene ikke innfrir EUs krav til flysikkerhet. De fleste flyselskapene kommer fra Afrika, men også selskaper fra Afghanistan, Filippinene og Kasakhstan står oppført på svartelisten.

- Statistisk sett så er USA det tryggeste kontinentet å fly på. Så kommer Europa som en god nummer to. Når det gjelder Russland og Afrika så er de ganske langt nede på den statistikken. I Europa og USA har de veldig like regler på flysikkerhet. Flysikkerhetsarbeidet i USA og Europa tas veldig alvorlig, og er basert på gjensidig tillit mellom de reisende og selskapet. Så man har utviklet en sikkerhetskultur som man har dratt nytte av ved å fremme flysikkerhet, sier Hesthammer.

- Hva er grunnen til at så mange afrikanske flyselskaper har så dårlig sikkerhet?

- Jeg tror de mangler en del av den sikkerhetskulturen som blant annet USA og Europa har. Generelt sett så er det store hierarkiske strukturer i disse selskapene som gjør at kommunikasjonsveien blir vanskelige og blir veldig enveiskjørt. Vi ser eksempler på dette i både cockpit og teknisk avdeling. Det er ikke en kultur for å lytte til dem som er nedover i organisasjonen, sier han.

- Ledelsen mister ansikt
- Eksempelvis når det er rapportskriving på forhold som burde vært rettet på, så vil alle europeiske og amerikanske selskaper gripe fatt i en slik rapport på en positiv måte istedenfor å dysse det ned. Mens i noen kulturer blir dette oppfatet som et angrep på ledelsen, og da mister ledelsen ansikt.

- Autoriteten i disse landene er ganske rigid, og jeg tror det er vesentlig i denne årsakssammenhengen, sier Hesthammer.

Dette er den 17. gangen at EU utarbeider en slik liste. I rapporten fremgår det også hvilke flyselskaper som har forbedret sikkerheten og dermed blitt tatt tilbake inn i varmen. Fire flyselskaper fra Indonesia og ett fra Ukraina har blitt fjernet fra listen som en følge av sikkerhetsforbedringer.

Ligger langt bak
Hesthammer sier en rekke flyselskaper i Afrika fortsatt ligger langt bak vestlige flyselskaper når det gjelder flysikkerhet.

- Det er klart at jeg forventer at de kommer sakte, men sikkert etter.

Men han understreker at flysikkerheten i USA og Europa er i stadig utvikling, noe som gjør det vanskelig for afrikanske land å følge etter for å tette igjen gapet.

Har du hatt en skrekkopplevelse med noen av disse flyselskapene? Tips oss på e-posteller ring 21006010.

Her finner du listen over debannlyste flyselskapene.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere