Disse varene får du ikke kjøpt igjen

Foto: (Tine/Stabburet/Scanpix (illustrasjon))

Her er produktene som flopper - og et knippe nyheter.

28.01.13 11:48

(SIDE2:) I disse dager inntar nye matvarer butikkhyllene, men det vil også si at en rekke varer trekkes tilbake. Ofte er det fjorårets nyheter, skriver Kampanje.

Dette forsvinner
Blant produktene du ikke vil få tak i lenger, er blant annet: Kokkeklare kjøttkaker og Kokkeklare karbonader fra Stabburet, Tines ferdiglagd vaffelrøre fra Nå og fire varianter av Sunniva Fly blir borte, og Rieber & Søn tar ut ferdigrettene Mr. Lee Teryaki og Rett i Koppen nudelsuppe og potetmos.

Vaffelrøren blir borte fordi Tine tror folk foretrekker å lage «bakverket» selv.

- Vaffelrøren har vi hatt i markedet en god stund, men vafler er nok fortsatt produkter som folk i stor utstrekning ønsker å lage fra bunnen av. Når det gjelder Sunniva Flyt så er dette en premiumjuice som dessverre ikke nådde opp i den svært så konkurranseintensive juicekategorien, sier konserndirektør Hege Holter Brekke i Tine til Kampanje.

Dette kommer
To av Stabburets Kokkeklare-produkter blir som nevnt borte.

- Vi tar ut to av fjorårets nyheter. Det er Kokkeklare kjøttkaker og Kokkeklare karbonader. De produktene ble introdusert som ordentlig kvalitetsprodukter da de kom i fjor vinter. Hovedårsaken til at de ikke slo an, tror vi er at prisen ble for høy i forhold til forventningene, sier kommunikasjonssjef Inger Marie Ingdahl i Stabburet til Side2.

Istedenfor satser matvaregiganten på en ny Grandiosa-variant. Side2 har allerede sjekket ut nyheten med kebabkjøtt. I Sverige har kebabpizza vært en suksess, og nå skal altså nordmenn få kjøpt frossenpizzaen som også kan rulles.

– Vi vet at både nordmenn og svensker i Norge er sugne på en kebabpizza i norske butikker. Derfor har vi tatt tak i selveste «nasjonalretten» vår og laget en helt unik Grandiosa Kebabpizza, som til og med kan rulles på samme måte som en rullekebab. Vi tror dette blir en fulltreffer, sier Grandiosa-sjef Mattias Ljungkvist.

Bakgrunn:

Tine satser videre på Yt-serien, og kommer med tre nye treningsbarer. Nyhetene er allerede i salg i en rekke butikker og treningssentre, og kommer i flere forretninger i løpet av februar.

- Til lanseringsvinduet nå i månedsskiftet lanserer TINE blant annet en ny variant av Jarlsberg, Jarlsberg Edel, som er en mer smaksrik variant. Vi lanserer også 3 YT-barer - en myslibar, en energibar og en restitusjonsbar. Alle de tre variantene er utviklet i samarbeid med Toppidrettssenteret som resten av YT-serien. For å følge opp den sterke etterspørselsveksten etter meieribaserte matlagingsprodukter lanseres også en Lett matfløte (10 % fett). I tillegg relanseres både Sunniva original appelsinjuice med ny og bedre smak og Litago Sjokolademelk med ny og bedre smak, sier konserndirektør for Marked, Hege Holter Brekke i TINE til Side2.

Hvilke produkter skulle du gjerne sett i butikkhyllene igjen?

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.