RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Distribusjonssjokk for lokalavisene

Sist oppdatert:
Mediebedriftenes Landsforening hevder at kostnadsøkningen i avisdistribusjonen vil bli på 75 prosent i løpet av tre år. - Når du får en så formiddabel prisøkning, er det ikke rart vi blir sjokkerte, sier sjefredaktør Helge Simonnes i Vårt Land.

Ifølge Mediebedriftenes Landsforening har Posten Norge lagt opp til en økning i distribusjonsportoen på 200 millioner kroner, noe som innebærer en 75 prosents prisøkning fram til 2006. Dette vil få dramatiske virkninger for svært mange aviser, mener avisforeningen som opplyser at norske aviser kjøper distribusjon hos Posten for 290 millioner kroner årlig.

- Posten har beregnet at deres underskudd på å distribuere aviser har økt fra 30 millioner kroner i 1999 til 300 millioner kroner i 2003. Dette er tall som vi aldri er blitt informert om før nå i sommer. I samme periode er Postens priser økt kraftig for flere aviser, og vi stiller oss uforstående til prosessen Posten nå legger opp til, sier medlem av hovedstyret i Mediebedriftene, sjefredaktør Helge Simonnes i Vårt Land, til NTB.

Mediebedriftenes Landsforening (MBL) og Landslaget for lokalaviser (LLA) holdt i dag en pressekonferanse for å belyse konsekvensene av prisøkningen for avisene. Tidligere tall som er blitt fremlagt, har anslått at det vil bli en økning på mellom 30 og 35 prosent på prisene for blad- og avislevering til abonnentene.

Samtidig som MBL og LLA avholdt pressekonferanse, er partene også i forhandlinger med Posten om prisene.

- Vi er i samtaler med dem. Posten er på enkelte områder en monopolist, der prisøkningen kommer til å bli enorm. Vi ser på alle muligheter for å skifte distribusjon, inkludert avisenes egne, men det blir verst i de virkelige grisgrendte strøkene hvor Posten har brevmonopol, sier Simonnes til Propaganda.

Dere er midt inne i forhandlingene med Posten samtidig som dere kommer med utspill i mediene?

- Vi ønsker å få frem de store konsekvensene dette innebærer, sier Simonnes.

Han har selv estimert kostnadsøkningen for sin egen avis, Vårt Land, til flere millioner kroner. 46 prosent av abonnementsavisene til Vårt Land blir fraktet med Posten-bud.

Som styremedlem i MBL er Simonnes også sentral i forhandlingene med Posten. MBL rir flere hester og er i samtaler med avisenes egne budstjenester i byene samt et stort budselskap som DHL.

Avisorganisasjonen er interessert i å få den politiske prosessen til å gå i avisenes retning etter at Samferdselsdepartementet ga sin tilslutning til Postens nye policy. Den blir å følge vanlige økonomiske prinsipper for prissetting, ikke følge den gamle kulturpolitiske modellen, hvor politikerne gjerne ville sikre at avisene nådde fram til grisgrendte strøk, uten altfor store kostnader for abonnentene.

Han mener det ikke er avisenes oppgave å få etterprøvd tallene og kalkylene til Posten, men at det burde være andre instanser, som Post- og teletilsynet, som tar seg av det.

- Vi har hatt et møte i august med statsrådene i Samferdselsdepartementet og i Kulturdepartementet. Kulturministeren ga oss det råd å gå i samtaler med Posten, noe som vi nå har gjort. Jeg har foreløpig ikke sett initiativ til at hun vil gå inn i interne samtaler i regjeringen om dette temaet, sier Simonnes.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere