*Nettavisen* Nyheter.

Dobbelt bilsommel

Foto: TV 2 hjelper deg (TV 2 hjelper deg)

Bilen ble for liten for Rachel og rullestolen hennes. Nå har familien snart ventet tre år på en ny trygdebil.

07.11.07 14:06

-Man må tydeligvis begynne å planlegge flere år i forveien hvis man skal ha handikappbil. Ett år holder ikke, sukker Kjell Andersen. Han er far til fjorten år gamle Rachel, som verken kan gå, se eller snakke. Men hun er likevel glad i å reise på tur, og da familiens trygdebil ble for liten søkte Kjell trygdeetaten om støtte til å kjøpe en ny. Det var sommeren 2004.

-Ikke unik
-Jeg tenkte kanskje det kom til å ta et års tid, i hvert fall ikke noe mer, forteller Kjell. Så feil kan man ta. Snart tre år senere har familien fortsatt ikke sett noe til den nye bilen, selv om de sommeren 2005 fikk innvilget søknaden sin.

-Dette er alt for lang saksbehandlingstid, men saken er ikke unik. Vi har fått mange henvendelser fra fortvilte folk som har ventet både to og tre år på at bilen deres skal bli ferdig ombygd og levert, sier Eilin Reinaas, leder i Norges Handikapforbund.

Klikk på bildet for å forstørre.

Feil beskjeder
I familien Andersens tilfelle er det mye som har gått galt. Først somlet trygdeetaten, som nå kalles NAV, med behandlinga av saken. Først halvannet år etter at Kjell søkte om støtte ble bilen bestilt fra Bilia Økern i Oslo. Hos bilforhandleren fortsatte saken å trekke ut. Selv om Kjell stadig fikk beskjed om at bilen var like rundt hjørnet, viste det seg etter hvert at butikken slett ikke hadde bestilt bilen. Det skjedde først i november i fjor.

-Det er forferdelig at det går an å gjøre så mye tull. Vi har ventet og ventet på at bilen skulle komme slik at vi kan ta med Rachel på tur, men ingenting har skjedd, oppsummerer Kjell.

Legger seg flate
TV 2 hjelper deg tok turen både til NAV og Bilia, begge steder ble vi møtt med beklagelser.

-Dette er en serie av beklagelige feilleggelser og uheldige omstendigheter. Man skal absolutt ikke behøve å beregne så lang ventetid på en bil, og vi vil endre organiseringen på bilområdet for å unngå dette i framtida, forsikrer NAV-direktør for arbeid og aktivitet, Erik Oftedal. Også Bilia beklager hendelsen.

-Våre interne rutiner har sviktet i betydelig grad, og jeg har ingen god grunn til at dette har skjedd. Vi kan bare beklage, fastslår daglig leder Fred Stenseth ved Bilia Økern.

Klikk på bildet for å forstørre.

Snart på veien
Men nå har i alle fall bilen omsider kommet til landet, og er ferdig ombygd. Det eneste som gjenstår er registrering hos Biltilsynet, og der er det selvsagt også ventetid. Men i begynnelsen av mai kan endelig Kjell rulle nybilen ut på veien – med både datter og rullestol.

-Det skal bli deilig, endelig kan vi begynne å tenke på å ta med oss Rachel på tur, konkluderer tålmodige Kjell Andersen.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.