*Nettavisen* Nyheter.

Døde for tre år siden - fikk regning i posten

Foto: LARS P. HALLINGSTORP (Romerikes Blad)

Nytt system skulle gjøre faktureringen enklere. Isteden har det blitt feil på over 500 blanketter.

Brukere av trygghetsalarmer, institusjoner og hjemmetjenester bør sjekke den siste fakturaen fra Skedsmo kommunen nøye.

- Kast giroen, vi sender uansett en ny og korrekt, sier Per Gjertsen, avdelingssjef ved tjenestekontoret i Skedsmo kommune, skriver rb.no.

Overgangen til et nytt fagsystem gikk ikke like glatt som Gjertsen hadde håpet på.

Mange faktorer
- Feilen ligger hos oss på tjenestekontoret som ikke kvalitetssikret og renset opp i de gamle tingene. Dette skyldes en kombinasjon av sykdom, manglende kompetanse og ingen kunnskap om konsekvensene, forklarer Gjertsen, som bare kan beklage.

For brukere av trygghetsalarmer har det blitt sendt ut dobbelt faktura. For brukere med inntekt under 2 G (ca. 160.000,-) som har både trygghetsalarm og hjemmehjelp har ikke egenbetalingen blitt samordnet. Riktig beløp skal være 170 kroner.

Små utestående restbeløp tjenestekontoret har etterkommet skulle ha blitt fjernet før det nye systemet ble tatt i bruk. Isteden har småbeløpene blitt med over i det nye systemet og både nåværende og tidligere brukere av institusjoner har mottatt fakturaer de ikke skulle hatt.

Døde for tre år siden
- En dame ringte. Hun hadde fått regning på 15 kroner for svigerfaren som bodde på Libos. Han døde for tre år siden. Hun lurte på om det kunne være for de to døgnene han lå på kjøleren, og om det nå sto så dårlig til med kommunen at vi krevde betaling for dette også. Damen tok det heldigvis med humor, forteller Gjertsen.

Han ser likevel på glippen med det største alvor.

- Mange av mottakerne er gamle mennesker. Vi kan ikke regne med at alle har kontroll på dette. For noen eldre er dette belastende og det er ugreit, beklager Gjertsen som allerede har fått flere henvendelser fra brukere.

Feilen ble oppdaget tirsdag. Torsdag hadde de full oversikt over hva de nå må gjøre.

Sjekk avtalegiroen
- For det første må vi sørge for at ingen mottar en purring. Så må vi se på hver enkelt person som har fått tilsendt regning. Noen har avtalegiro, de må se til at de har blitt avregnet riktig, eventuelt slette denne så fort som mulig, opplyser Gjertsen.

- Kommunen vil ha en gjennomgang av alle utsendte fakturaer vedrørende trygghetsalarm og fakturaer på små beløp. Ved denne gjennomgangen vil vi sørge for at dersom det er innbetalt for mye, vil dette bli avregnet i neste faktura, legger han til.

Gjertsen mener fremdeles det nye systemet, Gerica, vil gi en vesentlig administrativ besparelse.

Foreløpig har det gitt tjenestekontoret et par dagers merarbeid.

Les flere saker fra Romerikes Blad

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.