Dollaren riktig vei for Røkke og RCL(Ny)

Kjell Inge Røkke og Aker Kværner kan glede seg over en kontinuerlig styrking av dollarkursen siden de inngikk den valutaavhengige cruisekontrakten med Royal Caribbean Cruises i juni

19.05.08 01:07

Nytt: Kommentar fra A. Wilhelmsen



Det viktigste forbeholdet i avtalen mellom verdens nest største cruiserederi Royal Caribbean Cruises og Aker Kværners finske storverft Masa Yards, er utviklingen i dollar mot euro.



Avtalen, som gjelder bygging av inntil to gigantiske cruiseskip, ble inngått 16. juni, omtrent på dagen samtidig med at dollaren nådde bunnen mot euro etter et kontinuerlig fall fra begynnelsen av 2002.



Den svekkede dollaren har gjort det "dyrt" for det dollarbaserte rederiet å bygge nye skip med oppgjør i euro, sammenlignet med for halvannet år siden. Derfor vil dollarens utvikling kontra euroen være meget viktig frem til fristen 31. august.



En euro ble kvotert til 1,1828 dollar da avtalen ble inngått i midten av juni, og siden har dollaren styrket seg med 6 prosent mot euroen, og kvoteres til 1,1121 dollar pr. euro til glede for Aker Kværner og RCL.



- Er dette nok til at det blir en endelig kontrakt?



- Det er det kun en part som kan svare på, sier informasjonsdirektør Geir Arne Drangeid i Aker Kværner til iMarkedet onsdag formiddag, og henviser til RCL.



- Vi kan ikke si mer enn det vi har meddelt tidligere. Dollaren er en viktig del av beslutningsgrunnlaget, sier adm. direktør Arvid Grundekjøn i A. Wilhelmsen-gruppen, som er storaksjonærer i RCL til iMarkedet.



RCL har frem til 31. august med å gjøre avtalen endelig, dersom de ikke velger å utvide fristen til 31. desember, som de kan gjøre dersom visse forutsetninger oppfylles.



- Vi venter i spenning, sier Drangeid.



Kontrakten gjelder bygging av et Ultra Voyager-Class-cruiseskip med levering i 2006, og en opsjon på et tilsvarende skip for levering i 2007 eller 2008. Prisen pr. skip vil ligge i området 575 til 600 millioner dollar.



Skipene skal kunne ta 3.600 passasjerer, en økning på 500 fra dagens Voyager-Class-skip.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.