*Nettavisen* Nyheter.

Dømt for ulovlig reklame

Skaperne av «Call of Duty 2» har fått smekk på lanken for å lyve om kvaliteten på spillet i en reklame.

15.08.07 11:50

(Spillmagasinet): Har du sett reklamen for «Call of Duty 2»? Har du prøvd spillet? Ikke helt samme sak, nei.

Reklamen viser en dataanimert snutt som utgir seg for å være ekte bilder inne fra spillet. Grafikken er mildt sagt slående, men har ingen rot i den ekte varen. I virkeligheten har spillet grafikk som et mobilspill i forhold.

Mens gamere flest vet at det stor forskjell på slike skrytevideoer og det endelige spillet, finnes det mange mennesker som kan la seg lure av slikt.

Tre av disse klaget Activision, skaperne av spillet, inn for det britiske svaret på Forbrukerombudet, og har fått medhold. Dermed kan ikke reklamene vises igjen på TV i sin nåværende form, skriver bransjenettsiden Gamesindustry.

Sjokkerende dom

Dommen kan gi alvorlige ringvirkninger i spillindustrien fordi den tar opp spørsmålet om hvorvidt slike dataanimerte sekvenser er en akseptabel gjengivelse av et dataspill.

Activision er langt fra de eneste som bruker slike bilder, det er snarere en vanlig praksis blant spillprodusenter.

Satiretegnerne i Penny-Arcade harselerer sågar over temaet, og lanserte uttrykket «bullshot» (en miks av de engelske ordene «bullshit» og «screenshot») i en av stripene sine.

Bedre for forbrukerne

Dommen er uten tvil en seier for forbrukeren, som ikke kan forventes skal kunne skille mellom ekte vare og en «juksereklame».

Nøyaktig hvilke effekter dommen vil ha for spillreklamer i fremtiden er det for tidlig å si noe om, men avgjørelsen skaper presedens, og forhåpentligvis en endring i praksis på lang sikt.

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag