RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dramatisk fjorår for D`Arcy

Sist oppdatert:
Fjoråret var tøft for D`Arcy, i dag Staal. Byrået endte opp med tosifret millionminus og en kraftig reduksjon i inntektene.

Fjoråret var intet bra år for D`Arcy. Byrået, som ble kåret til Norges beste på merkevarebygging, fikk merke nedgangen i markedet på kroppen. I tillegg ble det bestemt fra den amerikansk/franske eieren, Publicis, at merkenavnet D`Arcy skulle legges ned.

Propaganda har fått tak i regnskapene til byrået, og de røde tallene lyser sterkere enn noensinne.

Fjoråret ga en nedgang i driftsinntektene på hele 26 millioner kroner, fra 84,7 millioner kroner til 58,6 millioner kroner. Siden byrået ikke klarte å kutte i driftskostnadene med mer enn 11,7 millioner endte årsresultatet opp med minus 20,2 millioner kroner. 20 millioner rødere enn i 2001.

Norske D`Arcy besto i fjor av to separate selskaper, DMB&B AS og Clarion IMP AS, som utad mot markedet fremsto som Merkevarehuset D`Arcy. Verst var året for DMB&B AS, som hadde et negativt årsresultat på hele 29,2 millioner kroner. Clarion IMP AS fikk et negativt årsresultat på 12,4 millioner, men på grunn av mellomværende mellom de to selskapene, endte altså årsresultatet for konsernet på minus 20,2 millioner kroner.

- Det var et elendig fjorår, men vi mistet ingen store kunder. Det var rett og slett en stor nedgang i oppdrag fra de eksisterende kundene som var årsaken, sier administrerende direktør Erlend Stefansson til Propaganda.

Sammen med to andre kjøpte han selskapet med virkning fra 1. januar i år.

Det elendige fjoråret førte også til at selskapet per 31. desember i fjor hadde en negativ egenkapital på 12 millioner kroner.

- Vi visste om alt dette da vi overtok selskapet. Det ble ryddet opp i og balansen var ren da vi overtok, for å gi oss muligheten til å starte på nytt, sier han til Propaganda.

- Vi har hatt svarte tall i regnskapene hver måned siden vi overtok, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere