RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Drastisk ledighetsøkning i reklamebransjen

Sist oppdatert:
Gode nyheter fra utlandet til tross, nedturen er ikke over i Norge. Antall ledige reklamefolk økte med 26 prosent i første halvår.

Flere år med fall i inntektene for norske reklamebyråer har gjort sitt for reklamebransjen. I forrige uke kunne Propaganda melde om at 52 reklamebyråer gikk konkurs i første halvår. Antall reklamebyråkonkurser var dermed like stort som etter første halvår i fjor.

Etter flere harde år med lavere inntekter, dårligere resultater og en relativt stor tilvekst i antall reklametilbydere, er mange byråer fortsatt utsatt for svinginger.

- Problemet for noen byråer er at de etter flere år med dårlige tider kanskje har tapt egenkapitalen og dermed blir mer sårbare enn tidligere, sier Kreativt Forums administrative leder Sol Olving til Propaganda.

Mange ledige

Nå viser tall fra Aetat at det heller ikke står bedre til med arbeidsmarkedet i reklamebransjen. Etter juli i år gikk hele 1503 reklamefolk ledige rundt om i Norge. Dette er 307 personer mer enn samme periode i fjor, altså en økning på 26 prosent fra juli i fjor til juli i år.

Dårligere står det til med de som sorterer under kategorien markeds- og informasjonsdirektører. Der var det etter årets syv første måneder registrert 319 helt ledige personer, en økning på 98 hele personer eller 44 prosent fra fjoråret.

- Markedsføringsforeningen sitter ikke på konkrete tall om ledighet, men jeg har en følelse av at det er mange ledige reklamefolk der ute. Jeg får mange henvendelser på mail fra folk som er på jakt etter jobb og antall henvendelser har økt, sier leder i Markedsføringsforeningen og daglig leder i reklamebyrået Siste Skrik, Elizabeth Hartmann, til Propaganda. Hun viser til at det gjerne kan komme flere henvendelser om dagen fra folk på jakt etter en jobb i bransjen.

Hartmann forteller at det både er snakk om nyutdannede folk som vil ha et bein innenfor bransjen, og personer med mer erfaring.

- Naturligvis er det mange nyutdannede på søk etter jobb, det hadde jeg ventet, men jeg opplever at det også er mange folk fra andre bransjer som er ute etter ny jobb i vår bransje. Jeg får stadig henvendelser fra folk på kundesiden, som vil ha jobb i reklamebransjen, sier Hartmann som legger til at også folk fra journalistikken og designbransjen gjerne vil ha reklamejobber.

- Det er et bredere spekter av jobbsøkere, forklarer hun.

- Vil du si at det har vært tendenser til overansettelser?

- I forhold til oppdragsmengden har det jo helt klart vært det. Den har sunket og det har vært en regulering i antall ansatte. Jeg tror årsaken til at veksten fortsatt er stor, er fordi mange har vært for sent ute med å si opp ansatte, avslutter Hartmann.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere