*Nettavisen* Nyheter.

Dropp bananen

Foto: (Thinkstock)

Ikke noe å vinne på å spise mellommåltider dersom du vil ha større muskler.

21.11.11 08:35

(SIDE2): Er du av de som trener 3-4 ganger i uka i håp om å få større muskler? Da er det liten vits å dytte i seg bananer og mellommåltid viser en ny norsk undersøkelse. Tre måltider om dagen er nemlig det som gjelder for mosjonister.

En gruppe menn og kvinner ble fulgt i tre måneder, der halvparten spiste seks måltider daglig, inkludert mellommåltider, mens den andre gruppen spiste tre måltider om dagen.

- Alle deltakerne fikk økt muskelmasse, men det overraskende vart at gruppen med bare tre måltider hver dag hadde større muskelvekst enn gruppen med seks måltider, sier ernæringsfysiolog og tidligere norsk mester i styrkeløft, Therese Fostervold Mathiesen til VG.

Bakgrunnen for undersøkelsen var å forsøke å bekrefte viktigheten av å spise ofte og fylle på energi, og studien fra Norges idrettshøgskole har derfor overrasket. Å spise mellommåltid er derimot ikke avskrevet som tull.

- Jeg vil ikke bruke ordet tull. Men det har i alle fall ingen positiv betydning for en mosjonist som trener 3-4 ganger i uka, sier professor og veileder, Truls Raastad.

Mer fra Side2? Sjekk forsiden her!

HTML EMBED

Nettavisen ønsker en åpen og levende debatt.

Her kan du enkelt bidra med din mening.

Annonsebilag