RING: 02060 E-POST: 02060@nettavisen.no
Ønsker du å sende video eller andre dokumenter? Benytt 02060@nettavisen.no
Kontakt oss

Dropper nett og Norge i global Tiger Woods-kampanje

Sist oppdatert:
Etter blant annet å ha benyttet Internett til å bygge merkevaren fra bunn i forbindelse med navneskifte i 2001, konsentrerer Accenture seg i 2003 om store TV-kanaler og aviser på globalt nivå.

Accenture er et av verdens største rådgivningsselskaper med 83 000 medarbeidere i 47 land, inkludert over 700 i Norge. Selskapet har en spesiell fokus på teknologi, ledelse og outsourcing, med flere store mediekunder på kundelisten.

I Norge har Accenture og NRK inngått en avtale som gjør rådgiverne til en av NRKs hovedsamarbeidspartnere innen kultur- og underholdningsprogrammer.

Selskapet får imidlertid ikke frie tøyler lokalt i medievalgene.

Den nye internasjonale kampanjen til Accenture kjøres i disse dager blant annet i Wall Street Journal Europe, den europeiske versjonen av Financial Times, Business Week, The Economist, Fortune, Forbes og Harvard Business Review.

På TV vises kampanjen, med Tiger Woods i hovedrollen, på CNN International, CNBC Europe og BBC World.

I Norge er derimot ingen av de store tradisjonelle mediene valgt som reklamemedium. De eneste stedene den mørke golfspilleren Tiger Woods kan sees, er på Gardermoen, Sola flyplass og på Flytoget. Der oppdaterer man de gamle plakatene og reklameplassene med nye budskap.

Hvorfor dette medievalget, kommunikasjonsdirektør Eirik Andersen?

- Viktige beslutningstakere og næringslivsledere i Norge følger med på internasjonale businessaviser og ser på CNN og BBC World. Vi regner med at vi også vil nå dem ved å velge internasjonalt, svarer Andersen.

- Denne type storlanseringer foregår sentralisert, medieplanene blir lagt på globalt nivå ut fra hvilke målgrupper som er mest interessante, sier Andersen og opplyser at Norge er for små til å bli prioritert i slike internasjonale lanseringer.

I fjor kjørte også Accenture en global kampanje, den gang under slagordet "Innovation Delivered". I år er forretningsstrategien og slagordet lagt om. "High Performance Business" er det nye mantraet, og slagordet i kampanjene er "High Performance. Delivered".

- Vi har i tråd med at tendensen er tæring etter næring ønsket å kommunisere i markedet at vi leverer varene. Innovasjon og kreativitet er fortsatt en viktig faktor for selskapet, men fjernet fra selve kampanjeuttrykket, sier Accenture-direktøren som er enig i at dette er et steg bort fra risikosatsinger over til det trygge og stabile i kjølvannet av dotcom-sprekken.

Han tror ikke på noe lokal markedsføringssatsing, verken på tradisjonelle eller nye medier før eventuelt i 2004.

- Om og når vi skulle kjøre noe i aviser, på TV og på nett, så vil det mest sannsynlig ikke skje på denne siden av årsskiftet, sier han.

Mest sett siste uken

Lik Nettavisen her og få flere ferske nyheter og friske meninger!

sterke meninger

Nettavisen vil gjerne vite hva du mener om denne saken, og ønsker en frisk debatt i våre kommentarfelt. Vær saklig og respektfull. Les mer om Nettavisens debattregler her.

Gunnar Stavrum
sjefredaktør

comments powered by Disqus

Våre bloggere