Av Atle Hagtun, redaktør i Norges Taxiforbund.

Anne Haabeth Rygg i Oslo Høyre beskriver godt drosjenes samfunnsoppdrag i sitt innlegg i Nettavisen den 28. mars, enten det er tilgjengeligheten for alle, overalt, alltid, eller pasient- og skolekjøring. «Vi tar for gitt at de aldri er langt unna når vi trenger dem».

Mange andre har nok også i dagens situasjon sett hvordan taxi er en del av beredskapen og en samfunnsmessig infrastruktur. Kjøreplikten døgnet rundt er opprettholdt selv om omsetningen raste i løpet av et døgn, slik det også skjedde for andre næringer.

Haabeth Ryggs appell om å betale for samfunnskontrakter selv om turene ikke går, er foreslått i en del fylkeskommuner, som tar ansvaret for at drosjene er der også når koronakrisen er over.

Vi støtter derfor hennes appell om dette til byrådet i Oslo. Men det er bare en liten del av løsningen, som i Oslo bare hjelper to av drosjesentralene med litt av omsetningssvikten.

Vi har tro på at regjeringens hjelpepakke til selvstendige og frilansere vil kunne hjelpe drosjeeiere, som er lovforpliktet til å ha enkeltmannsforetak. Men det tar ulidelig lang tid, også med den midlertidige sosialhjelpsordningen for de samme.

Uten mulighet til å drive som AS, risikerer drosjeeierne ikke bare bedriften, men hus og hjem hvis ikke hjelpen blir effektiv ganske snart.

Les også: Følg siste nytt om korona-viruset i Nettavisens livestudio

Haabeth Rygg og Høyre kan også gi andre bidrag til at drosjenes samfunnsoppdrag og tilgjengelighet opprettholdes. For eksempel å sørge for at 98 ledige løyver i Oslo nå ikke blir delt ut i et kollapset marked, noe vi forventer at byrådet også bidrar til.

Uansett hjelp til å overleve smittetiltakene, vil drosjenæringen i lang tid framover være i knestående etter uker og kanskje måneder uten eller med sterkt redusert omsetning.

I den situasjonen er det uakseptabelt at nye aktører skal kunne starte med blanke ark fra 1. juli. Frislippet av løyver må derfor utsettes, og det kan Høyre i regjering sørge for.

Frp, som tidligere har støttet den nye loven, har lovet å vurdere utsettelse, og om de følger opp, vil det være et flertall i Stortinget for det.

Les også: Koronakrisen kan ha overraskende effekt: - Nå har vi et felles prosjekt (+)

Det beste Anne Haabeth Rygg og Oslo Høyre kan gjøre er å utsette frislippet og bygge en ny politikk basert på «et viktig samfunnsoppdrag», som det sto i Sundvollen-plattformen.

Uten en utsettelse av loven, i det minste, vil Høyres omsorg for drosjenæringen ikke være troverdig.